pervitin v těhotenství
zrz
dobrý den,
již několik let jsem tzv. víkendovou uživatelkou pervitinu. Partner bere taky. Víkendovým užíváním nemyslím každý víkend, ale třeba 1x za měsíc někdy víckrát, někdy méněkrát. Podotýkám, že žijeme úplně normálně, normálně se stravujeme, pracujeme. To nic nemění na tom, že jsem celkem 5x za těhotenství neodolala a dala si. Poprvé to bylo někdy v polovině druhého trimestru. Ze začátku jsem se držela i když s tím partner přijel domů, ale přiznávám, že to pro mě bylo dost stresující. Zajímají mě možná zdravotní rizika pro dítě.
Díky Zrz

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
užívat pervitin v těhotenství není vůbec dobré. Je ale dobře, že jste alespoň vydržela přes první trimestr, a že to bylo jen párkrát. Pro dítě jsou nebezpečím hlavně výkyvy v aktivitě organismu, která se pervitinem hodně zrychlí a pak nastává útlum. Při užití stimulační drogy se snižuje průtok krve placentou, okysličení plodu a zvyšuje se jeho krevní tlak a tepová frekvence. Důsledky pro plod (jako je nižší porodní hmotnost, vyšší riziko předčasného porodu, odloučení placenty, syndroomu náhlého úmrtí novorozence) byly prokázány u pravidelných uživatelek stimulačních drog, tedy i pervitinu. Vy jste užila jen párkrát, ale s každou další dávkou samozřejmě riziko stoupá. Když se nyní už užívání vyvarujete, jistě bude vše v pořádku a miminko bude zdravé. Nezapomeňte, že ani při kojení není užívání pervitinu dobré, toxické látky jdou ve vysoké koncentraci do mateřského mléka. Pokud byste tedy nemohla odolat a nechtěla přestat kojit, pak alespoň 2 dny po užití krmte předem odstříkaným nebo umělým mlékem. Ale snad Vás dítě zabaví natolik, že si na pervitin ani nevzpomenete (samozřejmě by Vám ho přítel neměl nosit pod nos, i na jeho straně je určitý díl zodpovědnosti).