Dotaz
peri
Zdravím Vás,
můj blízký přítel, kterého znám skoro 10let bere pervitin, společně s jeho rodinou jsme to zjistili teprve před 3 dny. Změny v chování + časté nemoci(slabosti) pozorujeme více než rok, ale nikdy mě nenapadlo, že je takhle daleko - možná jsem to jen nechtěl vidět. Vím, že když člověk nechce, tak se nedá nijak pomoci, přesto se Vás ale chci zeptat, jak zvýšit možnost uspět s tím, přimět ho aby chtěl. Chystáme se s ním o tom pobavit, protože zatím máme možnost ho \\\"odchytnout\\\" relativně v dobrém stavu. Pomalu ale jistě ztrácí zaměstnání, známé a přátelé, zůstáváme jen my, jeho rodina, která ho nechce zavrhnout, ale pomoci.
Je například cesta ho nasilím dotlačit alespoň k psychyatrovi (odborníkovi)?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
násilím nic nezmůžete, ale jemně dotlačit určitě možné je. Prvním krokem je otevřený rozhovor - bez velkých výčitek, ale s vyjádřením vlastních obav a názorů a s možností pro něj, aby řekl, co se děje. Pak je dobré nabídnout pomocnou ruku, ale za jasných podmínek. Tedy např. nikdy nepůjčovat peníze, neshánět něco za něj (práci, bydlení apod.), ale být oporou, pokud bude chtít třeba navštívit odborníka, trávit čas jinak než pervitinem, s jinými lidmi, jinde. Obecně platí, že nemá smysl být aktivnější než závislý sám, to nikam nevede, jen k rozčarování. Jinak je to ale velmi individuální, proto je dobré zajít se o konkrétní situaci, konkrétních možnostech poradit osobně s odborníkem. Tam můžete vymyslet plán šitý na míru, který bude mít nejlepší šanci uspět (i tak se ale připravte na možné zklamání). Můžete se obrátit např. na ambulantní program Advaity v Liberci (http://advaitaliberec.cz/programy/centrum-ambulantnich-sluzeb/program-ambulantniho-poradenstvi/).