Pro Bára Orlíková
beruna
Dobrý den
no já myslím, že byl zcela určitě jenom na prášcích, něco jsem zaslechla i o neurolu.O drogách jako pervitin,tráva atd...téměř donedávna ani nevěděl. Už jsem vzdala potřebu mu pomáhat, protože mi došlo, že to nemá cenu.Jemu ta závislost vyhovuje,sám se k tomu přiznal,jediný důvod, proč jakoby hledá řešení je ten, že mu iž léky nikdo nechce poskytovat.Nyní je objednán k psychiatričce bebo k psycholožce( nejsem si jistá,ale vím, že se paní doktorka zabývá závislostmi.Dr. Hyánková), ale nevím co od toho čeká,myslím,že se mu nechce s touto závislostí nějak zvlášť bojovat.
Já bych jen chtěla vědět, jak moc může jeho závislost ovlivňovat jeho emoce a td...? Najednu stranu si říkám, jaký je rozdíl v tom, zdabude brát frontin, či jiný antidepresiva? Závislost tam bude tak či tak, ať už je lék návykový odborně či ne.
Jde spíše o to, jakývliv má frontin na jeho fyzické zdraví?Může muto nějak ublížit víc než jiná antidepresiva? Pravdou je, že se nachází dlouhodobě v těžké životní situaci, já teda také, ale on asi není schopen situaci zvládat svýma silama, a hlavně je to člověk, který věci řeší jen krátkodobě, to co se mu zdá zrovna jednodušší i přesto, že to bude mít horší důsledky.
Já osobně si myslím, po té době co ho sleduji, že není možné, aby zvládl ambulantní léčbu, jak jsem si myslela na začátku, právě proto, ževolí radějii cestu menšího odporu. Jenže potíž je v tom, že jsem finančně celkem na tom zle a má spoustu dluhů a máme tři děti, z toho dceru,která ukončila léčbu kvůli drogám.Hulila dlouho trávu a pak brala týden pervitin.Nyní je doma a modlím se, aby to zvládla.Takže situace je víc než složitá.
Prosím tedy jen o info, jaké důsledky by mohlo mít další užívání frontinu? Myslím, že přítel za ty 4 roky, co jsme spolu, se opravdu hodně změnil,ale to nemusí být frontinem, to je mi jasné.
Pokud mi tedy můžete říci, jaké nebezpečí mu hrozí při dalším užívání, budu ráda, děkuji Vám.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Opět se omlouvám za pozdní odpověď, díky administrativní chybě systému odpovídám na Váš dotaz až teď, což je už asi ex post. Je mi líto, že se to opět dotklo Vás a že jsme se Vám naší pozdní odpovědí nejspíše už mnoho nepomohli.
Chápu, že je to pro Vás těžká situace a že už nemáte příteli kapacitu pomáhat. Na druhou stranu je někdy skoro lepší "nepomáhat", zvláště pokud o to druhý nestojí. Je to totiž opravdu zejména na něm. Možná právě to, že Vy už mu nebudete poskytovat podporu a že jeho obcházení lékařů za účelem získání dalších léků nebude mít odezvu, ho donutí se zamyslet nad tím, jestli mu současná situace vyhovuje a jestli by nebylo lepší to nějak změnit.
Co se týče medikace, tak je rozhodně lepší, pokud bude brát nenávyková moderní antidepresiva. Na těch skutečně nevzniká závislost. Frontin je lék ze skupiny benzodiazepinů, které jsou návykové a je na nich prokázana fyzická i psychická závislost. Mají se užívat pouze krátkodobě při léčbě úzkostných stavů (jsou to léky proti úzkosti - anxiolytika, nikoli antidepresiva - působí v zásadě okamžitě a mají krátkou dobu účinku). Pokud je člověk užívá v nadměrných dávkách a/nebo bez předpisu lékaře, může nastat problém. Víc si můžete přečíst v textu přímo na drogové poradně - http://www.drogovaporadna.cz/psychofarmaka/benzodiazepiny.html.
Antidepresiva jsou oproti tomu léky, které mají úplně jiný mechanismus účinku. Nepůsobí okamžitě, ale až po cca 2 - 3 týdnech pravidelného užívání, nevzniká na ně závislost a působí na vyrovnání porušené rovnováhy ve fungování mozku, nikoli jako okamžitá úleva.
To jaký vliv na jeho psychické a fyzické zdraví může mít užívání Frontinu, se můžete dočíst ve výše uvedeném odkazu. Antidepresiva mohou mít také vedlejší příznaky, ty se ale obvykle upraví do těch 2 - 3 týdnů po začátku užívání. A závislost a její důsledky (abstinenční příznaky, otupělost, vyhýbání se řešení problémů, zmatenost, otupělost, zaměření se pouze na užívání léku a případně jeho sehnání) to mít nebude. Předpokládám, že mu užívání antidepresiv rozhodně nemůže škodit víc než užívání benzodiazepinových anxiolytik, které nyní užívá. Pokud řeší dlouhodobě nepříznivou situaci, kterou není schopen zvládat svými silami, tak stávajícím způsobem řešení se dostane pouze do těžko řešitelné situace závislosti a otupělosti. Ovšem v tuto chvíli, jak sama píšete, je již tak daleko, že patrně ambulantní psychoterapie nebo ambulantní léčba jeho potíží nebude stačit. To, že není schopen řešit důležité věci, vybírá si lehčí řešení, byť s horším důsledkem, je také příznak závislosti.
Věřím tomu, že se přítel za ty 4 roky, co jste spolu, skutečně změnil. a je to důsledek nemírného užívání léků - benzodiazepinů. Tíže závislosti na nich je srovnatelná s tíží závislosti na nelegálních drogách (např. opiátech - heroinu).
Takže - přítel se mohl změnit jak řadou událostí a vlivem těžké životní situace, o níž nepíšete podrobnosti, ale spíše vlivem zneužívání léků.
Píšete navíc, že máte dceru, která se nyní vrátila po léčbě kvůli drogám. Kouřila dlouho marihuanu a krátkou dobu brala pervitin (kdy se to těžko dá označit za závislost, po tak krátké době, ale samozřejmě to znamená problém).
Myslím, že by bylo nanejvýš potřeba, abyste se sama obrátila na nějaké odborné zařízení, a pokusila se o situaci promluvit s někým z odborníků. Jste pod velkým tlakem, přítel i dcera řeší problémy se zneužíváním návykových látek, máte další děti, kterým se potřebujete věnovat, nejste v dobré finanční situaci. Je toho v tuto chvíli na Vás fakt hodně.
Získala byste potřebnou podporu, informace, i inspiraci, jaké další kroky podniknout.
Pokud byste měla zájem, mohu Vám poslat kontakty na zařízení či kolegy, kteří pracují s rodinami  blízkými závislých.
Přeji hodně sil.