závislý v rodině
anadina
Dobrý den,
obracím se s prosbou o radu, jak se zachovat, pokud dospělý závislý ničí celou rodinu, ale odmítá jakoukoli léčbu. Vůbec si nepřipouští svoji vlastní chybu a jeho sobeckost ničí ostatní nejenom finančně, ale i zdravotně a psychicky. Nedá se s ním mluvit, všichni mu křivdí a nikdo ho nechápe.
Děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Kateřino.
Bohužel, asi Vás moc nepotěším, ale pokud bratranec sám v sobě nepocítí potřebu něco změnit, jen těžko to udělá někdo za něj. Léčba závislosti se dá poměrně dobře léčit, hlavním předpokladem je ale motivace a spolupráce dotyčné osoby, bez toho to nejde. V některých případech je možné závislou osobu hospitalizovat i přes jeho vůli. Většinou jde o akutní stavy, kdy je dotyčná osoba nebezpečna buďto sobě nebo okolí. Hospitalizace trvá pouze po dobu, než akutní stav odezní, tudíž to zdaleka neřeší situaci jako takovou... Nařízené, nedobrovolné léčby mají své přesné postupy a rozhoduje o nic soud. Z praxe, ale máme zkušenosti takové, že pokud se někdo léčit nechce, nedobrovolná léčba ve většině případů poslouží pouze k tomu, že si dotyčný odpočine, k celkové změně postojů a vzorců chování nedojde, jelikož je zde absence motivace a chuti něco změnit...
Nebudu nic zastírat, moc možností nemáte a situace rozhodně není snadná. Ve skryté poznámce, více podrobněji popisujete jak vše vypadá. Na jednu stranu, pokud budou bratranci jeho průšvihy takto procházet a on nepocítí všechny důsledky života s drogou, nebude mít moc potřebu něco měnit. Takto je to vlastně pohodlné a vždy všechno ,,nějak dopadne"...
V některých případech je největší pomocí právě nepomoci. Na druhou stranu je mi jasné, že toto je pro blízké osoby a pro rodinu, to nejtěžší co si mohou představit.
To, že dnes odbornou pomoc odmítá, neznamená, že to tak bude vždycky. Závislý člověk prochází různými etapami a nikde není psáno, že bratranec k tomu, že život s drogou zase tak báječný není, možná také dojde. Možná byste se měli jako rodina dohodnout, jak moc mu budete ještě pomáhat v tom, že jeho současné braní je vlastně pohodlné. Přišel sice o svůj byt, ale žít kde má. Má zázemí, veškerý servis a i pokud si utratí své finance, s největší pravděpodobností hlady neumře... Toto vše je nutno zvážit, zda jste jako rodina ochotni dále poskytovat.
Doporučuji, abyste Vy nebo někdo z rodiny, navštívili naši poradnu pro rodiče a blízké osoby uživatelů drog. Tam v osobním kontaktu, více konkrétněji probrali to, jak celou tuto situaci změnit... Svým postojem - pravidly, které nastolíte. Doplněním informací budete tomu, co se děje více a lépe rozumět. Další nastávající situace můžete průběžně konzultovat, průběžně se radit, informovat se jak vhodně komunikovat, lépe motivovat.
Také odbornou pomoc můžete využít jako svou podporu, což si každý blízký, v takto náročném období jistě zaslouží. Závislost nezatíží pouze ty, kteří aktuálně užívají, ale především nejvíce své blízké okolí...
Zde kontakt:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
( poradna se nachází prostorách kavárny Café Therapy, v zadní části )
Školská 30
Praha 1
mapa
Tel:  284 824 234
Fax: 284 824 235
GSM: 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Provozní doba: PO až PÁ 9,00 - 19,00
Kontaktní osoba: Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Email: ctnacta@sananim.cz
Více informací o poradně, naleznete zde:
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Nejdříve se během provozní doby s poradnou spojte a domluvte si termín první návštěvy. Přeji, ať se vše začne ubírat lepším směrem a Vám všem dostatek sil. Pokud bude třeba, klidně zase napište. Třeba i to, jak se vše dál odvíjí. Mějte se hezky, držíme palce.
S pozdravem Markéta K.