Silná vůle
Filip
Dobrý den,
kouřím marihuanu asi 10 let téměř každodenně. Mám drobné psychické bloky, ale není to nic závažného. Kouřím sice pravidelně, ale celkem malé množství 2 - 3 šluky ze skleněnky denně. Rád bych přestal, protože mě apatie a lenost brzdí v práci. Většinou se mi chvíli daří nekouřit, ale pak mi v hlavě cvakne a já utíkám do města pro pytlík. Chtěl bych to zvládnout sám, ale potřebuji poradit, jak posilnit vůli?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
nedal jste si zrovna lehký úkol. Deset let denodenního kouření vytvoří závislost, kterou není snadné sám překonat. Na každého funguje trochu něco jiného, přeci jen ale existují určitá opatření, která by Vám to mohla ulehčit.
Důležité je zabránit co nejdříve cestě k relapsu. Tedy např. smazat čísla na dealery, na kamarády, kteří by Vám marihuanu dali, přestat se s nimi vídat, alespoň na čas. O to víc se stýkat s lidmi, kteří nekouří. V době, kdy jste obvykle kouřil zařadit nějaký jiný rituál. Docela dobře funguje např. sport, jít si v tu dobu zaběhat, na kolo, zaplavat atd. To navíc dodá tělu ty správné hormony, aby se cítilo dobře. Pravidelně spát, i když bez marihuany to bývá nějakou dobu těžké. Neuzavírat se doma, zkusit zaplnit prázdné místo po droze. Vyhodit všechny věci, které s ní souvisí (skleněnku, prázdné pytlíčky atd.). Mít někoho, komu můžete v krizový moment zavolat, kdo bude o Vaší situaci vědět, vyslechne Vás, rozptýlí.
To všechno je jen vyhnutí se relapsu. Druhá věc ale je odstranění příčin, proč jste vlastně tak dlouho kouřil. Je dobré zamyslet se, co Vám to dávalo, co Vám v životě chybělo, a kde by se to dalo nalézt jinde, než v droze. Nebo co Vás naopak trápilo a od čeho Vám třeba marihuana přinášela úlevu. Když se Vám na to podaří přijít, máte z poloviny vyhráno. Pokud se Vám to pak ještě podaří napravit a zbavíte se tak důvodu, proč jste kouřil, je to spolu se současnou nespokojeností se závislostí v podstatě skoro zaručený úspěch. Není to ale vůbec jednoduché, a tak kdyby se Vám náhodou nedařilo abstinovat samotnému, nebojte se obrátit na odbornou pomoc, bude to pak o dost snazší.
Přeji hodně štěstí a pevné vůle!