Jak Pomoci
Nika
Dobrý den, mám kamaráda, který šňupe pervitin asi po dobu 3 let minimálně 1 týdně. Je to moc hodný člověk, ale když si to svinstvo vezme, dělá věci, co dělat nemá.. O tom co dělá, jsem se dozvěděla od jeho nyní bývalé přítelkyně a nikoho jiného vlastně nemá. Protože ho mám ráda, tak mi slíbyl, že už provždy skončí.. Snažím se mu pomoci, ale taky s ním nemůžu být 24hodin denně a mám obavy, že mi lže. Můžete mi prozradit, jak se dají poznat příznaky, že v tom pokračuje? Nebo testy na drogy, prostě cokoliv. Mockrát děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Je moc hezké, že máte snahu kamarádovi pomoci. Drogová závislost je, ale velmi zapeklitá oblast a rozhodně není nic snadného být oporou někomu, kdo svádí tento těžký boj...
Zde na uvedeném odkaze přikládám obecné informace pro blízké osoby uživatelů nelegálních drog, tak se na to podívejte...
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/pro-rodice-a-blizke-uvod.html
Jak jsem již psala, není to vůbec snadné. Není neobvyklé, že ten který pomáhá, se velmi snadno dostane na pokraj svých sil a v dobré víře pomáhat sám sobě škodí, potažmo i pak osobě, které chtěl prvotně pomoci. Samozřejmě, že nelze být s dotyčnou osobou 24hod denně a střežit ji. Za prvé je to náročné pro toho, kdo se této role ujme, za druhé to ve výsledku ani nepomůže tomu kdo je střežen. Cílem není hlídat, cíle je, aby se dotyčný uměl ve svém životě od toho, co mu škodí střežit sám. Což je dlouhodobý proces, kterého se nejlépe docílí tak, že se závislá osoba ,,odléčí". S využitím odborné pomoci je vždy větší šance na úspěch a udržení trvalé abstinence. Proto by bylo rozumné, abyste nejdříve navštívila nějaké zařízení, které pracuje s uživateli drog a tam využila poradenských služeb pro blízké osoby. Nejenom, že si doplníte chybějící informace, poradíte jak vhodně pokračovat dál, ale také to, co je vhodné udělat a co naopak nedělat. To, že kamarád konzumuje drogy je jeho rozhodnutí a pokud se rozhodne, že v tomto bude i nadále pokračovat, bohužel s tím nic nenaděláte. Rozhodně to není Vaše odpovědnost a Vy nemůžete přijímat vinu... Můžete mu například navrhnout, že jej doprovodíte do Kontaktního centra, ale to je asi tak vše... To, jak se jeho život bude dál odvíjet je pouze na něm. Chápu, že není nic příjemného vidět někoho, koho máme rádi upadat níž a níž, ale pokud by kamarád nebyl ochoten své potíže řešit, pak budete riskovat to, že si přivodíte potíže Vy. Proto, aby Vaše pomoc byla účinná a pro Vás bezpečná, rozhodně využijte poradenství v osobním kontaktu, kde je více prostoru probrat konkrétněji vše co je třeba...
Neuvádíte, odkud jste, proto prosím napište ještě jednou a uveďte, jaká města by pro Vás byla dobře dostupná. Pokud jste z Prahy, můžete se obrátit na naši poradnu, zde kontakt:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
(poradna se nachází v prostorách kavárny Café Therapy, v její zadní části)
Školská 30
Praha 1
mapa
Tel:  284 824 234
GSM:  739 268 527
Email:        rodice@sananim.cz
Kontaktní osoba: Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Email: ctrnacta@sananim.cz
Provozní doba: PO až PÁ 9,00 - 19,00
Více podrobněji zde: http://sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Rozhodně buďte opatrná. Budu ráda, když se ještě ozvete, jak se situace dál vyvíjí. Zatím se mějte hezky.
S pozdravem Markéta K.