drogový test PČR
lorenzo01
Dobrý den, před nějakou dobou jsem byl hlídkou testován na přítomnost drog v těle. Užil jsem marihuanu přibližně měsíc před testem, přesto jej hlídka vyhodnotila jako pozitivní, další testy přítomnost THC nepotvrdily. Bylo mi sděleno, že jsem se dopustil přestupku, přestože další testy nepotvrdily přítomnost omamných a psychotropních látek. Chci ze zeptat, jak je možné, že jsem se dopustil přestupku, pokud testy vyšly negativní (i kolegové na služebně vyhodnotili prvotní test jako negativní - jen hlídka jako pozitivní)? Dále se chci zeptat, za jak dlouho vyjdou testy negativní a zda stačí např. 12 hodin od užití neřídit. Díky za odpověďi

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Vámi popisovaná situace se mi jeví jako dosti zvláštní a mám o ní z Vašeho popisu přesně stejné pochybnosti, jako máte Vy. Po měsíci abstinence by měly testy vyjít jako negativní (jedině v případě, že jste před tím měsíce ukončil dlouhodobé, pravidelné a intenzivní užívání marihuany, např. denní kouření po dobu min několika týdnů či měsíců, by testy mohly vyjít pozitivně i po tak dlouhé době). Orientační testy, které provádí policie, mohou ve výjimečných případech poskytnout tzv. falešně pozitivní výsledek. Nebo mohou poskytnou pozitivní výsledek v případě, že jste marihuanu kouřil nedávno, ale nejste aktuálně pod jejím vlivem v okamžiku řízení. Právě proto se provádí laboratorní test, který má prokázat přítomnost THC, resp. metabolitů THC. Orientační test vyjde pozitivně, ať jste aktuálně pod vlivem nebo jste kouřil v nedávné době (cca do tří čtyř týdnů v minulosti). Pokud laboratoř prokáže THC, tak je rozdíl, zda prokáže  aktivní THC (jste aktuálně intoxikovaný) nebo metabolity THC (kouřil jste v minulosti). V prvním případě je to problém (přestupek či trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky), v druhém případě byste problém žádný mít neměl. Jestliže je test z laboratoře, který je brán jako průkazný, negativní, tak by Vám dle mého nemělo nic hrozit.
Vzhledem k tomu, že pouze vycházím z informací poskytnutých Právní poradnou A. N. O., a nejsem sama právník a neznám všechny okolnosti, tak by bylo asi nejlepší, abyste se na výše uvedenou právní poradnu obrátil, pokud se kolem toho bude dál něco dít. Je to bezplatná právní poradna pro lidi, kteří se dostali do právních potíží v souvislosti s užíváním drog a pro jejich rodiny a blízké. Kontakt najdete na www.asociace.org pod kolonkou Právní poradna vpravo dole. Můžete se na ně obrátit telefonicky (a případně si sjednat osobní schůzku, pokud jste z Prahy nebo je Vám Praha dostupná) nebo řešit věc na dálku (po telefonu, mailem, faxem). Pokud by Vám radili na dálku, tak budou potřebovat zaslat mailem (naskenované) nebo faxem příslušné materiály, které jste od Policie ČR obdržel. Nemusíte se nijak obávat, informace od nich se nikam nedostanou, a jsou schopni Vám dát relevantní právní informaci. V kanceláři pracují na částečné úvazky dva právníci a kolegyně, která dělá managment projektu a sociální práci (Jana Marečková, kterou potkáte na telefonu pravděpodobně, pokud tam zavoláte).
Přeji hodně štěstí, a pokud bude potřeba, tak znovu napište.