Co dělat?
Mona
Dobrý den.Dozvěděla jsem se,že 18letá dcera užívá \"šnupe\" pervitin,předtím kouření mariuhany.Po přitlačení do kouta se přiznala,že drogu,konkrétně pervitin užívá cca měsíc,tak co druhý den.V době přiznání 10dni je údajně čistá.Jsou s ní problémy,neudělané zkoušky na učilišti,dluhy u MHD atd.Nemá o nic zájem,nic ji nebaví a tvrdí,že všechno co mohla pokazila a že již není návratu.Ujištuji ji co mohu,že jde vše...jen se musí chtít,nabízela jí pomoc,kromě finanční.Mám strach a pocit bezmocnosti,nevím co dělat,jak ji pomoci,aby měla vůli přestat,dát se dohromady.Od 1,třídy jsme navštěvovali psychopedagogickou poradnu,jednou mě tam upozornili na to,že dcera je hodně ovlivnitelný člověk a jednou s tím mohou nastat problémy.Myslím,že to je to pravé,zamiluje se a nedívá se nalevo ani napravo.Pochopitelně námi rodiči se ovlivnit nenechá.Ostatně vlastně i takhle se k drogám dostala...přes přítele.Prosím o radu kam se obrátit,když je plnoletá?Když s ní mluvím,vše mi odkýve,mám pocit,že si rozumíme,řekne,že to bude řešit,že je ráda,že nás má atd.Ale už tentýž den ....udělá pravý opak.Tak nevím,prosím poradte.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
To jak popisujete rozdílné přístupy dcery, je u uživatelů celkem běžný jev. V jednu chvíli kývnou na spolupráci, za okamžik může být vše jinak. Takto to bohužel je. Zároveň to neznamená, že by bylo nemožné konzumující osobu motivovat k pozitivní změně. Zde je zapotřebí patřičná dávka trpělivosti, což leckdy nemusí být zrovna snadné. Žádáte radu jak postupovat. S ohledem na to, že toto není záležitost, která by se vyřešila jednou obecnou radou, která by byla aplikovatelná pro všechny, doporučuji osobně navštívit odborné zařízení specializující se na práci s uživateli drog a tam využít poradenských služeb pro rodinné příslušníky. Motivace ne zcela motivovaných osob (zvláště, když už jsou plnoleté), není úplně snadná záležitost. Také jde většinou o dlouhodobější proces. Je vhodné být v kontaktu s odbornou pomocí a průběžně konzultovat situaci, získávat informace a vlastně i podporu... Uvádíte, že již od nízkého věku dcery využívali služeb pedag.psychologické poradny, kde Vás upozorňovali na případné potíže v budoucnu, nezapomeňte toto zmínit.
Veškerá Kontaktní centra pro uživatele nelegálních drog, nabízí ve svých službách i práci s rodinou. A to bez ohledu na to, jak na tom dotyčná užívající osoba zrovna je. To, znamená, že i kdyby dcera prozatím odbornou pomoc odmítala, můžete ji využívat Vy. Níže uvádím možné kontakty na zařízení u Vás. Poradenské služby jsou bezplatné, nezávazné a můžete je využít i zcela anonymně. Doporučuji si předem na uvedená čísla zavolat a na první konzultaci se objednat. Pokud by se dcera v budoucnu rozhodla, že i ona pomoc využije, tak i zde by Vám pomohli vše zprostředkovat a zařídit (detox, léčbu)...
Kontaktní centrum RENARKON
Halasova 16/661
Ostrava -Vítkovice
Tel: 595 627 005
Mob: 602 670 789
Email: kcova@renarkon.cz
Bc. Beáta Oravcová,
vedoucí centra
Email: vedkcova@renarkon.cz
Provozní doba: PO až PÁ 9,00 - 16,00
Více zde: http://www.renarkon.cz/cs/kontaktni-centrum-ostrava/leve-menu/kontaktni-centrum-ostrava
Kontaktní a krizové centrum POD SLUNEČNÍKEM
Hradecká 16
Opava
Tel: 553 718 487
Mob: 602 790 208
Kontaktní osoba: Bc. Pavlína Havlíčková
Email: havlickova@podslunecnikem.cz
Provozní doba: PO až PÁ 10,00 - 16,00
Více zde: http://www.podslunecnikem.cz/
Zatím se mějte hezky. Přejeme, aby se vše brzy a zdárně vyřešilo. Pokud byste měli případné další doplňující dotazy, můžete se na nás opět obrátit.
S pozdravem Markéta K.