odpoved na dotaz 633329
lilith
Dobry den psala sem vam ze bych chtela pomoci s abstakama ktere mam po pervitinu jak se mu vyhnout po pripade ho uplne zabit jsem v 6 tydnu tehotenstvi a brala jsem ho asi pul roku(snupani)jedna lajna dvakrat dene potom jsem prestala a po 4 mesicich ho brala zase ale pul lajny tydne asi 4 a pul mesice ale tet uz jsem dlouho nemela snazim se kvuli miminku a pritelovi chci v nem zase najit duveru ke mne zalezi mi na nich a chci mit zdrave tehotenstvi i miminko ale abstaky jsou cim dal vetsi snazim se na to nemyslet ale najde si vzdy svou cestu chtela bych to zvladnout sama myslim si ze to dokazu mam nadej v prckovi dekuji vam moc za odpoved lil

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás, omlouvám se za pozdní odpověď. Skvělé je, že se nyní držíte. To, co popisujete, pravděpodobně není "absťák" ve smyslu abstinenčních příznaků po vysazení drogy. Není to důsledek fyzické závislosti (která v případě pervitinu nebývá zásadní záležitost a nezpůsobuje typický odvykací stav, jako např. při vysazení opiátů), ale důsledek závislosti psychické - říká se tomu "craving" (doslova "bažení po droze", obvykle se tomu říká "chutě na drogy"). Přichází to zejména v okamžiku únavy, stresu, při setkání s lidmi nebo pobytu v prostředí, které máte spojené s drogami. Dá se to zvládnout, i když je to někdy asi pro Vás velmi obtížné. Zkuste se zaměřit na to, kdy tyhle chutě přicházejí nejčastěji. Pomůže Vám to do budoucna se na to lépe připravit a lépe se bránit. Také je dobré vyhnout se alkoholu a dalším drogám (včetně např. marihuany) - asi abstinenci od dalších drog i alkoholu dodržujete, pokud jste těhotná, ale pro všechny případy to zmiňuju také. Může to být spouštěč pro užití pervitinu. Taky je vhodné mít naplánovaný denní režim, aby Vám nevznikalo moc prostoru pro nudu a tím i pro přemýšlení o drogách, vzpomínky a chutě na ně. S ohledem na to, jak se budete cítit po fyzické stránce, bych Vám doporučovala i nějaké fyzické aktivity - existuje mnoho možností např. jóga, plavání, různé cvičení pro těhotné...
Těhotenství je úžasné období, ale také velmi náročné, můžete být víc unavená než obvykle, přichází změny nálad - můžete být víc podrážděná, nervózní, než obvykle, prvních pár měsíců Vám nemusí být fyzicky dobře, můžete se obávat, jak těhotenství a porod zvládnete, můžete mít obavy ze všech možných změn, které těhotenství a dítě do Vašeho života přinese...
Myslím, že v této životní fázi by bylo docela rozumné vyhledat nějaké odbornou podporu, pokud se do toho všeho potýkáte s chutěmi na drogy, abyste na to nebyla sama, neměla zbytečné výčitky a pocity viny, když Vás chutě na drogu přepadnou, abyste se naučila lépe to zvládat, abyste tím třeba nebyla pak zaskočená po porodu a v prvních měsících života s dítětem, které bývají psychicky a fyzicky dosti náročné.
Tím nechci říct, že není možné, abyste to zvládla sama, ale že pokud byste měla potřebnou podporu, cítila byste se pak jistější... a to Vaše miminko taky potřebuje.
Tak držím moc palce, a pokud byste měla zájem o nějaké kontakty na kolegy, kteří by se Vám mohli věnovat, tak napište (ve Vašem případě předpokládám, že postačí třeba občasná ambulantní konzultace, když už nějakou dobu sama abstinujete).
Když by bylo potřeba, tak se znovu ozvěte, budu ráda, pokud napíšete, jak se Vám daří.