každý si zaslouží šanci
Mirek
dobrý den,v lednu ke mě začala chodit kamarádka,která se léčila ze závislosti na pervitinu(rok si píchala
)pod podmínkou,že si najde práci jí předčastně pustily z výchovného ústavu pro nezletilé,v březnu jí bylo 18 let,půl roku jsem jí bral ke mě domů,bydlím 5 km od města,rodiče mě mají rádi,byly štastný,že konečně někdo normální jí pomůže,před měsícem mi z ničeho nic přestala brát telefon a už nepřišla,dozvěděl jsem se od rodičů,že se vrátila k bívalému příteli,s kterým si začala píchat,před dvěma týdny mi začala psát že mě moc miluje a že mě potřebuje,že jsem jediný co jí z toho může dostat,vim že mě má moc ráda,ale touha k pervitinu je silnější,obrátil jsem se na policii a ti mi naznačili,že se ze smažkama zabívat nebudou,přemýšleli jsme s jejím otcem,že to začnem řešit po zlým,kamarádi mi radí,at jí v tom nechám,že feták zůstane fetákem,ale já jí v tom nechci nechat a nenechám,čtyři dny je zase se mnou a už jí píšou fetáci a bívalý přítel,včera se mi rozbrečela že jí můžu pomozt jen já,víme,že jí pomůže jen pád na dno,ale to s ní může být taky konec,z mých přátel mi nikdo nepomůže a já nevím na koho se obrátit,léčebna jí taky nepomohla a výchovnej ústav taky ne,jinak je to moc hodná a bezproblémová holka,proto to dělám,nevím prostě na koho se obrátit aby mi poradil

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
určitě máte pravdu, že každý si zaslouží šanci. Někdo jich potřebuje víc než jiný. A pokud to Vás nijak neohrožuje a nevyčerpává, má Vaše kamarádka velkké štěstí, že Vás má. Teď jde hlavně o to, jak pomoci co nejefektivněji. Myslím, že není tak úplně pravda, že každý musí dopadnout až na dno. Nebo lépe řečeno, každý má dno jinak vysoko a možná to její už je tam, kde je nyní. To, že jí léčebna nepomohla jednou, neznamená, že jí nemůže pomoci nyní, kdy je na tom zase trochu jinak, je starší, snad více motivovaná ke změně. Také je možné vybrat jiný typ zařízení. Možná to ale nebude hned potřeba. Důležité je zvážit podrobně celou situaci a udělat plán, jak jí pomoci z drog ven, ne s nimi lépe přežít (to bohužel přátelé a rodiče občas v dobré víře dělají). Nejlepší by bylo zajít se poradit osobně, ideálně i s ní, k odborníkovi a s ním zvážit možnosti. Pokud byste nevěděli, kam konkrétně se obrátit, napište nejbližší město, ráda Vám kontakty zašlu.