Silniční kontrola - test na drogy
xfox
Dobrý den, měl bych na Vás dotaz ohledně testů na drogy, konkrétně mi jde o THC. V poslední době se dost rozmohly policejní kontroly včetně testů na drogy a to z potu, či slin. Nejsme již dnes pravidelný konzument trávy, nicméně se stane, že si občas zakouřím. Zkouřený neřídím! Nicméně vím, že THC zůstává v krvi déle než alkohol. Jde mi o to, jak dlouho po tom co se zkouřím mohou tímto testem naměřit THC. A pokud jej naměří, a to když nejsem pod vlivem, jak v takovém případě postupovat. Je lepší test rovnou odmítnout?
Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
při těchto kontrolách je možné zachytit THC z potu nebo slin max. do 14 dní od posledního užití. Takhle dlouho to ale platí spíše pro silné a pravidelné kuřáky. Při občasném zakouření půjde o dobu v řádu jednotlivých dní. Pokud test vyjde pozitivně, neznamená to tedy, že jste pod vlivem. To ví samozřejmě i policie. Proto se pak postupuje stejně jako u alkoholu - je potřeba udělat testy z krve, které jsou teprve schopné rozpoznat, jak dlouho od užití uběhlo (jestli jsou přítomny jen neaktivní metabolity, které nemají vliv na řízení, nebo i ty aktivní) a zda jste tedy ohrožoval sebe a ostatní. Není dobré testy odmítnout, to by s Vámi bylo automaticky nakládáno jako s pozitivním. Je dobré se jim podrobit, ale opravdu si dát pozor na to, abyste po kouření dodržel dostatečnou dobu, než budete řídit. A to samozřejmě nejen kvůli testům, ale hlavně kvůli bezpečnosti. Taková bezpečná doba je 24 hodin, je to ale hlavně na Vašem odhadu, jak se budete cítit. Rozhodně v den, kdy jste kouřil, není dobré sedat za volant, počkat alespoň přes noc. Tzv. aktivní metabolity THC, které psychiku ovlivňují, z těla zmizí cca do 12 hodin po užití, ale může to být i o něco déle. Je dobré počítat s nějakou rezervou.