Marihuana a zákon
Smoker
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jak je to s marihuanou podle zákona. Pokud se nemýlím, může u sebe mít uživatel max. 5g marihuany, což je považováno jen za přestupek, ovšem zákon také uvádí, že u sebe může uživatel mít až 25 marihuanových cigaret. Když je v jedný marihuanový cigaretě půl gramu marihuany a mám jich dvacetpět, jedná se o přestupek nebo již trestný čin?

Odpověděl: Aleš Termer
Dobrý den
Asi byste měl vědět, že u sebe nikdo nesmí mít nic, žádnou drogu. Zákon pouze rozlišuje, jaké množství drogy je posuzováno v rámci přestupku (zabavení drogy, pokuta do 15.000,- Kč). A jaké množství drogy je již kvalifikováno jako trestný čin, podle rozsahu: pokuta, zabavení drogy, a až pět let odnětí svobody.
Ohledně marihuany se uvádí jako horní hranice přestupku 15g sušiny, nebo 5 rostlin konopí s obsahem THC vyšším než 0,3%, nebo zhruba 20 cigaret s marihuanou. Počet "jointů" není kodifikován, vychází z rozhodovací praxe Policie a soudních orgánů, tak jak o něm inofrmují média.
Odpověď na váš matematický příklad je následující: 12,5 g marihuany - dle  předpisu je těsně pod hranicí trestného činu.  Nejsem soudce takže úplný resultát ode mne neobdržíte. Každopádně je to hraniční množství a pravděpodobně by se při posuzování přihlíželo také k situaci ve které bylo u vás takové množství nalezno. A též podle toho jestli ta marihuana je opravdu jen pro vás. Třebas i jen společné vykouření marihuanové cigarety je v zásadě trestným činem! Je to distribuce drog, na veřejném místě takové chování může být posouzeno jako šíření toxikománie. Takže ono to není zase tak jednoduché.
Ředitel Národní protidrogové centrály se v jednom rozhovoru nechal slyšet: "Přestože samotná konzumace drog trestná není, neexistuje legální způsob jak drogu nabýt." Uvedená množství tedy nejsou určena prvotně konzumentům, ale Policii a soudům. Když vás někde chytí s "brčkem", tak vás čeká "šacování" neboli osobní a tělesná prohlídka, pokuta a ještě vás budou popotahovat, abyste sdělil jak jste k "brčku" přišel. Stojí to za to?
S pozdravem
A.Termer