Můj čtrnáctiletý syn kouří marihuanu
vera 1123
Asi před 3/4 rokem, se můj starší syn (16 let) začal intenzivně zajímat o omamné, přesněji psychedelické látky. Sjížděl po internetu veškeré možné informace, uklidňovalo mě, že se zajímá o rizika. Když jsem po čase zjistila, že od teorie přešel k praktickému zkoumání, vysvětloval mi, že to má pod kontrolou, že na marihuanu nevzniká fyzická závislost a že to párkrát zkusil a že teď si dá nějaký čas nejspíš pauzu. Dost jsme spolu o tom diskutovali a vysvětlil mi, že díky stavu do kterého se dostal pochopil spoustu věcí a že ten zážitek byl pro něj přínosem. Možná jsem byla příliš tolerantní. I když jsem jeho zálibu neschvalovala, možná jsem to dost razantně nedala najevo a nepotrestala ho ..? nevím - bála jsem se abych s ním neztratila kontakt. Dnes je situace taková, že nejen, že si pauzu nedal, ale zatáhl do toho svého mladšího bratra, kterému je čtrnáct let. Mladší syn mi neustále lže a několikrát jsem přišla na to, že mi vzal peníze. Bojím se aby to nebylo ještě horší. Je marihuana nebezpečná? Jak je mám přesvědčit aby přibrzdili? Manžel uvažuje o změně školy, ale myslím, že to nic neřeší. Určitě by si našli jiný zdroj.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
ptáte se na rizika marihuany. Po fyzické stránce nejsou samozřejmě taková, jako je tomu u silnějších typu pervitin nebo heroin. V podstatě největší riziko pro tělo je zatížení plic, které je podobné jako u kuřáků cigaret. Problém marihuany je ale spíše v tom, jak ovlivňuje psychiku a chování jedince. Velkým rizikem mohou být psychické poruchy, jako jsou halucinace, deprese, úzkosti. Obvykle se projevují až po delší době kouření, vyšší riziko je tam, kde je k takovým potížím dispozice, nebo už se objevily. Větším rizikem je marihuana pro nezralý mozek, tedy hlavně pro mladšího syna, i starší se ale ještě vyvíjí. Další potíží bývá změna chování, především ztráta zájmu o většinu věcí kromě marihuany, nedostatek motivace k učení, k práci, ke koníčkům. Postupně také ztráta přátel, s výjimkou těch, kteří také kouří.
Pravdou je, že dnes experimentuje s marihuanou polovina mladých lidí, na druhou stranu je třeba rozpoznat, kdy už to začíná být problém, tedy kdy kouření ovlivňuje další věci (školu, vztahy, krádeže doma). Pak by měl být váš postoj jako rodičů jasný, pevný, možná i trochu přísnější. Co ale platí pro jednoho, nezabírá na druhého. Proto je vždy nejlepší opatření "ušít na míru". A to se nejlépe dělá, když se podrobně o situaci poradíte osobně s odborníkem. Doporučovala bych zajít do některého z center, která nabízejí pomoc rodičům dětí ohrožených drogou a tam vše společně zvážit a rozhodnout se jak dál. Samozřejmě bude ideální, pokud s Vámi půjde i manžel, později si pravděpodobně přizvou i syny, pokud to bude možné.
Pokud byste potřebovala kontakt na takové zařízení, dejte vědět, kde by to mělo být.