co dělat?
lilly
dcera mela cele odpoledne halucinace, porad ji hrala v hlave jedna pisen, mela pocit, ze ji nekdo pronasleduje apod.vyspala se z toho a prozradila, ze na navsteve ji \"kamaradi\" dali babovku, ktera chutnala dost divne.je mozne, ze tam byla nejaka droga? co mam delat? cekat, az to odezni? jak mam poznat, ze v nicem nejede, ze to bylo jen jednou?existuje nejaky test v lekarne, ktery bych mohla koupit a ktery by proveril, ze v tom treba nejede delsi dobu?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
předně bych se ráda omluvila za naší pomalou reakci. V době prázdnin je pro nás obtížné zpracovávat dotazy včas. Předpokládám, že situace se od doby, kdy jste dotaz psala, zase výrazně vyvinula. Doufám, že halucinace dceři ustaly, v opačném případě by to samozřejmě bylo na nutnou návštěvu psychiatra. V bábovce mohla být s největší pravděpodobností marihuana, odpovídalo by to i příznakům. Co se týče Vaší obavy, zda dcera neužívá drogy vědomě a déle a častěji, je nejdůležitější věnovat pozornost různým změnám chování a o těch se s ní bavit. Dovedu si představit, že mohla mít v poslední době velký stres a proto zhubla a byla nervózní (jak píšete ve skryté poznámce). Mohl by to být i důsledek drog, to je pravda. Teď je třeba si dcery více všímat a hodně se s ní bavit o tom, co ji trápí, co prožívá, trávit s ní více času. Dokud nezjistíte, že Vám lže (což by se ukázalo poměrně rychle, teď, když budete ostražitější), je vždy lepší vycházet z toho, co říká, jinak se dostanete do kolotoče podezření a vzájemné nedůvěry a výčitek. Testy na drogy jsou také nástrojem, který příliš nepřispívá ke vzájemné důvěře a komunikaci. Už jen fakt, že Vám dítě musí odevzdat svoji moč (nejlépe se vymočit před Vámi, abyste měla jistotu, že je opravdu jeho a z daného dne) ke zkoumání, je poměrně nedůstojná pro obě strany. Také je třeba zvážit, co by Vám vlastně výsledek testu pověděl, a co byste s takovou informací udělala.
Nejlepší v takové chvíli je opravdu co nejotevřenější komunikace, bez výčitek, s nabídkou pomoci, ať už je příčina potíží jakákoliv. V případě Vaší dcery je na pováženou i úbytek váhy, která je nyní opravdu velmi nízká. Mohlo by jít např. i o počínající poruchu příjmu potravy.
Dejte vědět, jak se situace vyvíjí, jistě jste už zase o krok dál.
S pozdravem, Jana Justinová