Marihuana
Giglless
Dobrý den, ráda bych se na Vás obrátila s dotazem. Potřebovala bych pokud možno zjistit znění zákona,který upravuje užívání a pěstování marihuany.Kolik rostlinek smí člověk doma pěstovat? Je trestné přímo pěstování,nebo jen užívání /nabízení? Pokud budu znát člověka, o kterém vím,že doma pěstuje větší množství marihuany, můžu to někde nahlásit,popř. kde a co mu za to hrozí?
Předem mockrát děkuji za odpověď

Odpověděl: Aleš Termer
Dobrý den
U marihuany, stejně jako u jiných drog není trestné pouze užívání, veškerá jiná manipulace, včetně držení, přechovávání, distribuce v jakémkoli množství je trestná. Pěstování marihuany se považuje za výrobu drog. V trestním zákoníku se mu věnuje Ustanovení § 285, které pěstování rostlin obsahující omamné a psychotropní látky upravuje. Předpis 455/2009 Sb. potom stanovuje pro potřeby trestního zákoníku množství rostlin, které je považováno za malé, postižitelné pouze v rámci přestupku, za který hrozí pokuta do 15.000,- Kč, zabavení a propadnutí věci, je možné udělit i napomenutí.
Plyne z toho, že pokud někdo pěstuje malé množství marihuany, což je podle předpisu maximálně 5 rostlin, někdo to udá Policii, ta přijede, rostliny zabaví a hříšník dostane podle uvážení napomenutí, nebo mastnou pokutu.
Pokud někdo pěstuje ve větším rozsahu pro vlastní potřebu (neprodává) hrozí mu odnětí svobody až na 1 rok, při pěstování na prodej (domácí pěstírny s desítkami rostlin) až 3 roky, a při značném rozsahu pěstovaní (megapěstírny se stovkami rostlin), hrozí mu až 5 let odnětí svobody.
Přesné znění uvedených dokumentů včetně množstevních tabulek zakázaných rostlin naleznete na této poradně v sekci "Drogy a zákony".
Ještě podrobněji s dalšími kontextovými odkazy můžete studovat zde:
http://www.drogy-info.cz/index.php/info/press_centrum/nedovolene_nakladani_s_drogami_pravni_uprava_od_1_1_2010
Doufám, že jsem Vám pomohl
S pozdravem
Aleš Termer