schizofrénia
Jakubec
Dobrý deň. Chcem sa spýtať aká je veľká pravdepodobnosť že dostanem schizu keď budem fajčiť marihuanu raz týždenne, ak niektorý moji príbuzný ju v minulosti mali. Mam 21 rokov a fajčil som ju už dlhšie predtým (pravidelne), a nikdy som nepociťoval žiadne také príznaky.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
to se nedá vyjádřit procenty. V každém případě spadáte do rizikovější skupiny, vzhledem k tomu, že se u Vás v příbuzenstvu (čím bližší tím hůře) onemocnění tohoto typu vyskytlo. Pokud si tedy nemůžete marihuanu úplně odpustit, pak byste měl dodržet alespoň několik zásad: Kouřit co nejméně, nekombinovat s jinými drogami ani s alkoholem, nekouřit velmi silné modely, při prvních náznacích, že intoxikaci špatně zvládáte (nepříjemné halucinace, paranoia, úzkost, deprese,...) okamžitě přestat a marihuaně se už vyhnout! Za předpokladu, že tohle dodržíte, snížíte tím opět možné riziko, rozhodně se mu ale úplně nevyhnete.
Pokud se i u Vás objevila někdy v minulosti nějaká psychická porucha, pak je to jednoznačné - marihuana by pak pro Vás byla velmi nebezpečná.