co mam dělat
tomC
Dobrý den jsem osm let zavislý na heroinu s čehoš jsem rok abstinoval mám práci, ale i když jsem bral tak jsem praci vždy měl. Můj problém je v tom že jsem porušil abstinenci na dva měsíce a celý rok té čistoty byl pro mě těžký psychicky jako kdybych mel v sobě velkou díru po heroinu ktera se mi nedaří zacelit. Přemýšlím o přejití na subuxone dlouhodobě abych měl konečně klid. Na druhou stranu si říkám že jsem to zvladl rok bez ničeho. Můžete mi poradit.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Tome.
Je dobře, že píšete. Abstinovat rok od heroinu je poměrně velký úspěch, našel jste si práci, snažil jste se... To rozhodně zaslouží ocenění. Chápu, že Vás asi zaskočil Váš dvouměsíční návrat k primární droze, nicméně, i toto k abstinenci patří. Můžete se z této situace poučit a pro příště být lépe vybaven další případné krize či nesnadné období zvládnout.
Uvádíte, že jste po celou dobu abstinence v sobě pociťoval jakousi prázdnou díru, kterou jste neuměl zaplnit. To bohužel popisují všichni, kteří se rozhodli stejně jako Vy svou závislost řešit... Též období jednoho roku bývá krizové...
Využití substituce je samozřejmě na každém a na jeho rozhodnutí. Vyřeší především to, že dotyčná závislá osoba na látkách opiátového typu projde vysazením fyzicky návykové drogy bez abstinenčního syndromu, nicméně závislost jako takovou to zdaleka neřeší. Tu ,,prázdnou díru" Vám nevyřeší žádná substituce, tu si musíte sám v sobě vyřešit Vy sám... Každý jedinec je jiný a jedinečný a neexistuje žádný universální recept, který by byl aplikovatelný na všechny.
Sám jste uvedl, že jste to rok zvládnul, takže víte, že to jde. Závislost je většině případů ,,pouze" zástupný problém. Pokud byste byl schopen a ochoten nalézt a pojmenovat ten svůj, možná byste měl pak větší šance s tím něco udělat a tím ve svém životě nalézt větší spokojenost sám se sebou a možnostmi jak svůj život učinit naplněnějším...
Netuším, zda jste v minulosti využil odborné pomoci, rozhodně doporučuji se na nějaké zařízení obrátit. S terapeutickou podporou byste celým tímto nesnadným procesem prošel mnohem snáze a s větší šancí abstinenci udržet trvale.
Nevěšte hlavu, vše se dá řešit, jen se musí začít. Dnes již existuje plno lidí, kterým se úspěšně podařilo své problémy s drogami, potažmo závislostí dostat pod kontrolu. Pokud byste měl zájem o nějaké kontakty, napište znova a upřesněte města, která máte dobře dostupná, rádi Vám nějaké doporučíme. Můžete se třeba jen zatím nezávazně zajít podívat a pak se svobodně rozhodnout, zda dalších služeb využijete či nikoliv. Jsou různé formy pomoci, byť třeba jen ambulantní formou... Tak to zvažte, budu ráda, když se ještě ozvete.
Zatím se mějte hezky.
S pozdravem Markéta K.