přítel
janina
pomoc
jana
Dobrý den,chtěla jsem zeptat a poradit. Přítel bral 5 let drogy, rok už jenom tak dvakrát za měsíc. Měsíc už je čistej,ale když ho chytne (absták)nejde to vydržet je zlý a kouše si rty a tak dále říká že to nedá a že si proto pojede že to vzdává.když to přestane je zas hodný,chtěla bych mu pomoct ,ale nevím Doktoru se bojí a nechce tam musím mu pomoct nějak sama,asi to má v hlavě a nevím jak mu to dostat ven prosím Vás o nějakou radu.Hrozně děkuju Jana

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
v podobných případech funguje psychoterapie (ať už individuální nebo skupinová), případně v kombinaci s farmakoterapií (podávání léků na snížení chutí). Přítel není zdaleka jediný, kdo něco takového prožívá. Návaly chutí se opakovaně vrací, člověk je pak nepříjemný, někdy i zlý a neodolá.
V tuhle chvíli by bylo dobré přítele podpořit v jeho dosavadním úspěchu - přeci jenom braní hodně omezil, a ocenit ho za jeho upřímnost. Řekněte mu o svých pocitech a obavách (mám Tě ráda, ale bojím se o Tebe; není mi dobře, když na mě křičíš,...). Mluvte o sobě, nevyčítejte, nevyhrožujte, zkuste být v klidu. Pak se spolu můžete domluvit na tom, jak to bude dál. Jaké chování je pro Vás ještě přijatelné a jaké nikoli; jak byste si představovali vhodné řešení, když k podobné situaci znovu dojde; co se stane, když přítel hranice překročí atd. Domluva by však měla být vzájemná a reálná. Oba byste měli slibovat jen to, co dodržíte. I Vy byste jí měla být schopná dodržet.
Např. VY: zatím zvládnu, když budeš křičet, ale ne budeš-li sprostý, stane-li se to, chtěla bych, aby ... potřebuju vědět, co mám v podobné situaci dělat, abych Ti pomohla, abys mi neublížil, ... cítím se při tom tak a tak, když se stane to a to/nezvládneme-li změnu dalšího půl roku, chtěla bych, abys šel na terapie; PŘÍTEL: až budu mít tuhle svou náladu, potřeboval bych, abys zkusila ..., nechci být zlý, rozčiluje mě, když ...; nechci do terapie, ale umím si představit, že když se nic půl rokku nezmění, půjdu na terapie; byl bych rád, kdybys mne doprovodila, nebo to bude pro oba - i když se máme rádi - znamenat konec, nechceme si přeci ubližovat.
Můžete se pokusit přítele směrovat na terapii. Existují zařízení, kde poskytují individuální nebo skupinové terapie zdarma (např. Denní stacionář o.s.SANANIM nebo jakékoli kontaktní centrum nebo doléčovací zařízení - najdete je téměř v každém krajském městě). Ale je možné zajistit si i soukromé placené terapie. Jestli bude mít přítel zájem, může se obrátit nejprve telefonicky na nejbližší kontaktní centrum, kde mu poradí, kam dál. V případě, že si svoje chování Váš přítel uvědomuje a je z něj sám nešťasný, mohla by mu právě terapie velmi pomoci. Znovu však opakuji, že rozhodnutí je jen na něm.
Může se stát, že se přítel nezmění (ani při terapiích), nebo bude změnu oddalovat. Pak bude na Vás, jestli s ním zůstanete a budete čekat, až se vše zázračně zlepší, domluvíte se na nějakých pravidlech, co se bude dít, když se bude situace opakovat, nebo se rozejdete.
Kdybyste stála o kontakty na zařízení v nejbližším okolí, napiště, jaká města jsou Vám dostupná. Případně může napsat i Váš přítel. K dotazu je možné použít skrytou poznámku, díky které bude dotaz i odpověď přístupný pouze Vám po zadání hesla.
Držím palce a přeju hodně štěstí.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.