Hepatitida c a těhotenství
pepi
Dobrý den
jsem bývalá uživatelka pervitinu a jsem cca 7 let po úspěšné léčbě hepatitis c. Osud mi zas poslal do cesty komplikaci, a to že můj nový partner má také tuto chorobu, ale jeho léčba dosud úspěšná nebyla, naopak ošetřující lékař doporučil léčení přerušit. Nyní vyčkáváme na nějaký jiný lék, až bude k mání, jedná se o jakousi trojkombinaci,který slibuje vyšší účinnost léčby.
Ale tento odklad mi značně komlplikuje rozhodnutí, zda oťěhotnět již nyní, nebo s velkým sebezapřením mateřství odložit. Oba jsme ve věku nad 30 let , zázemí je stabilní a oba slušně vyděláváme, ale hlavně mé biologické hodiny tlučou na poplach. Jako bych měla poslední šanci..
Chci se poradit ,jak postupovat?Sama už na žádná vyšetření nedocházím,ačkoliv s partnerem provozujeme styk bez ochrany, myslím,že pravděpodobnost nakažení je minimální, (neprovozujeme žádné brutální praktiky), pokud se mýlím, je to velký průšvih, protože přítel kondom \"neustojí\"...
Jak vidíte eventuální další vývoj otěhotnění? Nebo je-li potom ohrožen plod pizitivitou otce, nebo co dělat, aby k ohrožení, či snad nakažení miminka nedošlo??
Taková varianta mě děsí a bylo by pro mě jednoznačné takové riziko vůbec nepokoušet, nehledě na to, že naše dítě bude mít velkou predispoziční zátěž k závislosti, s tím počítáme a hodláme se s tím poprat.
Děkuji předem za odpovědi. Petra M.

Odpověděl: František Šuranský
Dobrý den, Petro,
velice se omlouvám za pozdní odpověď. Váš dotaz je poněkud náročnější a bohužel přes prázdniny se nám moc nedaří zvládat odpovídat na dotazy ve lhůtě, v jaké bychom chtěli.
Moc se mi líbí Vaše poslední slova v dotazu: „hodláme se s tím poprat". Je fajn, že máte odhodlání a že na to nejste sama. Zmiňujete Vaši úspěšnou léčbu, aktuální pozitivitu partnera a společnou touhu po početí potomka. Zároveň jako byste měla obavu, že odklad mateřství zmaří Vaši poslední šanci na otěhotnění.
Myslím, že nikdo nemá garantováno, že to teď půjde a později nikoliv či naopak. Důležité je, že máte vedle sebe partnera, o kterém jste přesvědčena, že je tou správnou volbou a že to spolu zvládnete.
Samozřejmě, že zcela nejbezpečnější variantou je umělé oplodnění a pravidelné používání kondomu při styku. Obecně je však u monogamní heterosexuální populace riziko přenosu pohlavní cestou velmi nízké. HCV se přenáší především tak, že infikovaná krev jedné osoby se dostane do těla jiné osoby. Ač HCV bylo zjištěno ve spermatu i poševním sekretu, zůstává nejasné, zda jsou tyto tekutiny infekční. Rizikovější je tedy sex s možnou přítomností krve např. sex dlouhotrvající, "energický", anální, vaginální při menstruaci, skupinový.
Skutečnost, že byla partnerova léčba přerušena, může být naopak prostorem k novému začátku. Při užívání virostatik (např. Ribavirin) se totiž naopak nedoporučuje početí, kvůli vyššímu riziku poškození plodu.  Po jejich vysazení se doporučuje chránit možnému oplodnění (nejlépe kondomem) až po dobu 7 měsíců. Muži, jejichž partnerky jsou těhotné, musí být poučeni o používání kondomu k minimalizaci vniknutí ribavirinu do organizmu partnerky.
Vzhledem k tomu, že HCV je poměrně mladé onemocnění (výzkumy v léčbě však stále přinášejí ovoce) a sám nejsem lékař, doporučuji vše prokonzultovat s lékařem a po celou dobu nadále spolupracovat (i s partnerem) s odborníky.
Chcete poradit jak postupovat?
-      začněte návštěvou svého lékaře, hepatologa,
-      požádejte o provedení kompletních testů na HCV a poradenskou konzultaci,
-      rozhodnete-li se nadále směřovat k rodičovství, buď zodpovědní ke svému zdraví -  dítěti,
-      pravidelně spolupracujte s lékaři (gynekolog, porodník, hepatolog..).
Netuším, které město je Vám nejdostupnější, zde najdete v případě potřeby kontakty na odborné zařízení:
http://www.virova-hepatitida.cz/lecebna-centra
Přeji trpělivost a radostný konec
František Šuranský