Drogy
Petrakostal
Dobrý den,
od včerejška vím, že dcera zhruba užívá drogu-šňupe pervitin.Dceři bude v září 21 let, žije se mnou v domácnosti. Je kadeřnice.Říká, že drogu si brala 1 měsíčně. Nechce, aby o tom někdo věděl. Jen já a její přítel. Tvrdí, že má vše pod kontrolou a že už se toho nedotkne, mám jí věřit???????Zhruba před dvěma lety začal u ní problém s přejídáním a pak následné zvracení, což mi také tvrdila, že má pod kontrolou a není tomu tak. Myslím, že oba problémy ze sebou souvisí. Žijeme na Praze západ. K braní drog docházelo na diskotékách v Kladně. Když jsem jí \\\"zakázala\\\", kontaktovat lidi z Kladna a jezdit tam, vč. její kamarádky která také drogu bere, řekla že tam jezdit bude a nemám jí to zakazovat.Prosím poraďte co mám teď a v nejbližších dnech dělat. Mám ji dát důvěru??????? Jak se s ní mám bavit??????Můžu odjet na víkend a nechat ji doma samotnou???Nebo neustálá kontrola????

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
každý případ, kdy dítě - i když už dospělé - užívá drogy je jedinečný, vždy je třeba postup upravovat podle celkové situace v rodině. Nejlepší je dojít se poradit s odborníkem osobně, v Praze je to možné např. do Poradny pro rodiny závislých ve Školeské ulici (http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html). Bude Vám tam k dispozici člověk, který s Vámi probere právě Vaši situaci, vyptá se Vás, společně pak najdete postup pro nejbližší období. Za týden či dva máte možnost přijít znovu a podle toho, jak se situace vyvíjí, opět plán revidovat. A tak, dokud to budete potřebovat.
Takové služby bohužel naše internetová poradna není schopná nabídnout. Proto určitě doporučuji osobní návštěvu a prozatím snad jen několik nápadů...
V případech, kdy zjistíte, že dítě bere drogy a říká, že chce přestat je dobré se, alespoň ze začátku, dokud na to ještě máte energii, řídit heslem "důvěřuj, ale prověřuj". Tedy důvěra jen do té míry, do které ji opravdu cítíte. Zároveň jasná pravidla, která někdy ani nemusí být dohodou, ale můžete je určit Vy, jednostraně. Právě za poskytnutou důvěru. Pravidla typu "do Kladna na diskotéku jezdit nějakou dobu nebuděš". Nemá smysl dceru stále kontrolovat. Stejně ji neuhlídáte, když nebude chtít, a jen se naprosto vyčerpáte. Dcera u Vás bydlí, je tedy dobré stanovit určitá pravidla společného soužití a Vaší podpory. Pokud je nebude dodržovat, mělo by být předem jasné, co bude následovat (pozor, je třeba, abyste byla schopná to splnit! často se stává, že rodiče podmíní dodržování pravidel vyhazovem, ale když dojde na lámání chleba, nejsou schopni, ze zcela pochopitelných důvodů, to udělat).
Období, kdy dojde k odhalení problémů s drogami, je velmi těžké pro všechny zúčastněné. Přitom hrozně záleží právě na tom, jak se vám podaří změny nastartovat. A právě proto bych doporučovala nenést celé břemeno na svých zádech, ale nechat si poradit.
Přeji hodně sil a energie, budete ji potřebovat.