Následná léčba po detoxu.
Viktorie
Dobrý den!Jsem matkou 14-ti leté dcery a zjistila jsem,že cca 2 měsíce šňupe pervitin.Dcera nastupuje 20.6.2012 na detox do nemocnice Pod Petřínem.Mým největším problémem je nyní,kde bude dcera nastupovat následnou léčbu,protože teď končí 8.třídu ZŠ a tudíž je stále školou povinná.Spolupracuji s P-centrem,kde mi hodně pomáhají,ale i tam našli pouze 3 možnosti:diagnostický ústav,středisko výchovné péče nebo dětské psychiatrické léčebny.Spojila jsem se s dívkou,která úspěšně zvládla svou závislost,dnes je jí 20let.Ona tehdy již nebyla školou povinná,tak mohla nastoupit do komunity a tam jí skutečně pomohli.Nejdříve ale byla v dětské psychiatrické léčebně a jak mi vyprávěla,tak ten pobyt tam byl úplně zbytečný a spíš jěště víc stresující a utvrzující v tom,že to nezvládne.A také,že ne.Teprve až druhý pokus-komunita-jí pomohli vrátit se do života.Má dcera má chuť se léčit,ale odmítá léčebnu již teď.Chtěla by na sobě pracovat a hodně se upíná k tomu,že se nám podaří najít nějaké zařízení,které by se zabývalo pouze drogovou závislostí.Překážkou je právě povinná školní docházka.Sama jsem přesvědčená,že jen pobyt bez intenzivní terapie nic neřeší.Přemýšlela jsem i o ročním odkladu povinné školní docházky,ale nevím,zda to vůbec náš právní systém umožňuje.Jsem zoufalá,prosím pomožte!Byla bych ráda i za kontakty na Sananim v Plzni,či blízkém okolí,zda i u nás jsou denní stacináře pod vaší záštitou,abych se měla kam obrátit,až dcera ukončí léčbu.Budu ráda za jakékoliv informace.Bojím se,že než dcera dokončí ZŠ,což bude ještě celý rok,aby už nebylo pozdě a jak říkám diagnostický ústav,středisko výchovné péče a léčebny nic neřeší.Prosím,máme jěště nějaké jiné možnosti.Předem děkuji za odpověď.S pozdravem zoufalá Viktorie.

Odpověděl: František Šuranský
Dobrý den, Viktorie,
děkuji Vám za důvěru, se kterou se na nás obracíte. Píšete, že Vaše 14-ti letá dcera bere dle Vašeho zjištění asi 2 měsíce pervitin a měla podstoupit detoxifikační pobyt. Chápu, že podobná zjištění jsou pro nejbližší v první chvíli často velmi zdrcující. Dle svých zkušeností však mohu říct, že jde o důležitou fázi, ve které se věci pojmenovávají, a zároveň tak dávají možnost k hledání řešení.
Uvádíte, že jste se spojila s dívkou, která podstoupila léčbu v terapeutické komunitě, která pro ni byla druhým pokusem, který ji dle Vašich slov vrátil do života. Je třeba si však uvědomit, že každý člověk je jedinečná osobnost. Proto nemusí platit, že to co pomáhá jednomu, v danou chvíli pomůže i druhému. Proto je žádoucí, abyste pokud možno sama mělo oporu v blízkém okolí, načerpala sílu a obrnila se trpělivostí. Motivace dcery se může ještě různě měnit, je třeba s tím počítat a dál s ní pracovat, byť by to bylo třeba chvíli i ambulantně (třeba ve zmiňovaném P-centru). Rád bych Vás uklidnil tím, že nikdy není pozdě na léčbu ani na změnu. Často je však třeba všímat si i drobných změn a je bláhové se domnívat, že změny mají provádět jen děti. Pokud se člověk po léčbě vrátí do prostředí, kde je „vše při starém" nemusí to přinést očekávané ovoce.
Vzhledem k věku Vaší dcery můžete narážet na spoustu překážek, nejen v oblasti legislativy, ale i v (ne)dostupnosti některých služeb. Je dobře, že spolupracujete s odborníky, ovšem v tomto případě bude nezbytné zapojit do spolupráce ještě zástupce oddělení sociálně-právní ochrany dětí, tzv. OSPODu. O uložení ústavní výchovy či předběžného opatření rozhoduje soud, proto je vhodné se v této věci obrátit na příslušný OSPOD v místě bydliště. S dětmi ve věku Vaší dcery pracují dlouhodobě a dle mého názoru kvalitně některé diagnostické nebo výchovné ústavy, které se specializují na práci s dětmi experimentujícími s drogami nebo závislými na drogách. Konkrétně Vám mohu doporučit dvě zařízení CESTA Řevnice (http://www.dud.cz/cesta_revnice.html) nebo Husův Domov (http://www.husuvdomov.cz/poklad.html).  V Plzni ani okolí nemá SANANIM, o.s. žádnou návaznou službu kterou poptáváte a kde by patřila Vaše dcera do vhodné cílové skupiny.
Doporučuji, abyste se nejdříve spojila s uvedenými zařízeními, kde Vám jistě poskytnou cenné, ale hlavně konkrétní informace o možnostech nástupu do programu. Je možné, že budou mít přes letní měsíce omezený provoz, proto je dobré připravit vhodný program na toto přechodné období (před nástupem). Jakmile budete mít bližší informace o možnostech umístění dcery do těchto zařízení, navštivte OSPOD ve Vašem bydlišti, kde Vás sdělí jak dál postupovat. V rámci komunikace a společného soužití je vhodné nastavit určitá pravidla, s tím Vám mohou pomoci např. ve zmiňovaném P-centru.
Přeji Vám hodně síly, energie a trpělivosti.
František Šuranský