Substituce na pervitinu
leiik
Dobrý den,
ráda bych se zeptala, jak je to se substituční léčbou na pervitinu v ČR. Doslechla jsem se, že byly provedeny nějaké výzkumy v této oblasti. Zajímalo by mě jaké jsou obtíže by zavádění této léčby, případné komplikace, případně jestli bude substituce zavedena.
Ještě mám jeden dotaz co se týče injekčních stříkaček. Většina pervitinistů používá inj. \"půlky\", oproti tomu uživatelé heroinu \" nasazovačky\". Zajímal by mě důvod toho to výběru. Předem velice děkuji za odpověď.

Odpověděl: Aleš Termer
Dobrý den
Substituce na pervitinu u nás zavedena není. V Británii zkoušejí substituovat stimulanty přípravkem Ritalin. Tento se používá u nás zatím jako podpůrná medikace u ADHD syndromu u dětí, tedy terapie takzvané hyperaktivity a podobných poruch chování. Substituce stimulantů se u nás zatím neplánuje, převažuje názor, že ze stimulantů se oddetoxifikuje v zásadě pouhým pořádným vyspáním. Poté může rovnou následovat abstinenční terapie. Není tedy tak silný důvod k nasazení substituce jako u opiátů, které způsobují fyzickou závislost a takzvané "absťáky", které při vysazování "opiátníci" prožívají. Je tedy lepší v těchto případech při detoxifikaci použít substituční látky.
Ohledně stříkaček. Spíše bych si dovolil tvrdit, že jde svým způsobem možná o krajovou zvyklost. Pohybuji se mezi toxikomany jako terénní pracovník několik let a nemohu potvrdit, že by pervitinisté spíše používali "půlky" a heroinisté zejména "nasazovačky".  Většina uživatelů v ČR používá inzulínky "jedničky", ať už se jimi aplikuje heroin, pervitin, subutex nebo jiné látky. "Nasazovačky" - používají lidé, kteří aplikují do svalu či do hlouběji uložených žil. Případně uživatelé některých opiátů, zpravidla však jiných než heroinu. Viděl bych to spíš, že pokud si již někdo bere "půlky", hodlá si s nimi aplikovat pervitin, ovšem pravidlo to není. Obvykle klienti tvrdí, že se jim lépe drží, je menší. Někdo tvrdí, že dávka není tak zředěná (menší objem-větší koncentrace), a myslí si, že je tak silnější. Což je samozřejmě nesmysl, silná je dávka stejně, neb je tam stejné množství drogy. Bohužel žílám tento "sirup" přiliš "nechutná" a jsou pak náchylnější k poškození.
S pozdravem
Aleš Termer