Substituční léčba, Ravata
Lucka
Dobrý den,
jsem s přítelem 3 roky a po půl rocee jsem našla doma inzulínky. Přiznal se,že dříve bral drogy a již je 6 let čistý, pouze to má schované. Po čase jsem přišla i přes veškeré výmluvy a lhaní, že bere subutex(nitrožilně). Začala jsem se více zajímat, hlavně na internetu a snažit se s přítelem mluvit a udělat stím něco. Netušila jsem, že je to až tak těžké. Našel si lékaře, který mu nedokázal pomoct a tak mu někdo doporučil jiného lékaře v praze. Který akorát docílil toho že je přítel závislí na lécích Ravata, samozřejmě nitrožilně. Bere je už rok a až před dvěma dni se mi podařilo ho donutit aby je dával pod jazyk předemnou. Snažím se ho hlídat ale myslím si že potají je stále ještě bere nitrožilně a hlavně ani nevím jaká dávka tohoto léku se má brát. Přítelovi v tomhle už nemůžu věřit. Teďkon bere cca 1/5 prášu ráno a večer. Nejrači bych ho poslala do léčebny, protože to už mu jednou pomohlo, ale sehnal si dobrou práci a nechci aby ji ztratil. Prosím můžete mi poradit jestli postupuji správně, jak by léčba měla vypadat správně a nebo nějaké jiné užitečné rady.
Předem Vám mockrát děkuji za pomoc.

Odpověděl: Aleš Termer
Dobrý den
Dávkování Subutexu je individuální. Ravata je stejný preparát jako Subutex, jen jde o generikum obsahující účinnou lítku buprenorofin, ale je o něco levnější. Pro dlouhodobé nitrožilní uživatele drog je někdy velmi obtížné přejít z aplikace jehlou na jiný způsob (cucání). Důvodem bývá vypěstovaný reflex, když se při napíchnutí žíly dostaví libé pocity. Současně jde i o stereotyp v určitém rituálu, kterému příprava drogy k nitrožilní aplikci předchází. Vybalování, drcení, rozpouštění... Obvykle se nitrožilní uživatelé za takový reflex stydí, a proto svou aplikaci skrývají. Důvodem je rozšířený a v zásadě správný názor, že s nitrožilní aplikací se přestává ihned, okamžitě. Bohužel, ono to někdy tak úplně nejde. Zkuste vybrat nějaké lékaře či centrum, kde se předepisuje Suboxone a zároveň poskytuje léčebná psychoterapie. Suboxone je přípravek, který obsahuje buprenorfin a naloxon v jedné tabletě. Když se tato tableta aplikuje injekčně, uživatel zažívá nelibé pocity. Naloxon totiž při nitrožilní aplikaci způsobuje abstinenční syndrom, a buprenorfin začne účinkovat až po několika hodinách. Když se však vycucá, tak účinkuje pouze buprenorfin. Tímto se v substituci Suboxonem eliminuje injekční zneužití přípravku. V Praze lze nastoupit do několika suboxonových programů. Kontakty na pražská substituční centra naleznete na stránkách Drogového informačního serveru v databázi kontaktů:
http://drogy.net/databaze-kontaktu/
Oceňuji Vaši snahu pomoci svému příteli, snad naše odpověď přispěje k řešení Vaší situace.
S pozdravem
Aleš Termer