Dotaz
Verča
Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Užívám nitrožilně suboxon a jsem asi na 3 mg denně. Postupně mi paní doktorka snižuje dávky (asi o 2 mg za 2 měsíce. Zajímalo by mě, jestli když budu třeba na 1 nebo 0,5 mg denně např. 2 měsíce a začnu to i jíst. Tak jestli se tím abstineční syndrom zmírní (oproti někomu, kdo užívá 1 apůl tablety denně). Děkuji moc. Moc mi to pomůže

Odpověděl: Aleš Termer
Dobrý den
Pokud začnete suboxone cucat, patrně na tom budete mnohem lépe než když ho aplikujete nitrožilně. Podle toho jak mluvím s klienty to vypadá, že když začnou cucat, stejná dávka suboxone po vycucání dokonce přivodí "opiátový stav". Patrně je to způsobeno neaktivním naloxonem, který přechází do těla v minimálním množství, tedy buprenorfin má celé dva tři dny na to aby působil tak jak má. Co obecně doporučujeme klientům při vysazování, je dávat si obden. Tedy: "V pondělí se našlehnu, v úterý si vycucám. Po určité době (u vás za např. třeba za ty 2 měsíce) přestanu s nitrožilní aplikací úplně, tedy dávám si obden jen cucáním a dávku si o miligram zvýším." Buprenorfin účinkuje dva dny, takže se do abstinenčního syndromu nedostanete, respektive nebývá to obvyklé. Záleží na tom jestli lékař ví o tom, že aplikujete nitrožilně, protože se mu pochopitelně  nebude líbit, že chcete při přechodu na cucání dávku (byť mírně) zvýšit. Obecně to však doporučujeme proto, aby byl zachován určitý "komfort" a klienta to táhlo k jehle co nejméně.
Výše uvedené informace prosím považujte za orientační, vycházejí ze zkušeností s klienty. Ne každý na uvedený postup reaguje stejně. Záleží na tom jak si substituci a přechod k abstinenci s předepisujícím lékařem domluvíte a jak na podávané preparáty reagujete. Většina lidí například injekčně aplikovat suboxone nemůže vůbec, neboť se ihned po aplikaci dostaví abstinenční syndrom způsobený přimíchaným naloxonem.
Doufám, že pokud aplikujete jehlou, že suboxone před aplikací důkladně přefiltrujete. Neboť pokud si aplikujete "mlíko", může te si způsobit závažná, někdy i smrtelná onemocnění" infarkt, embolie, mrtvice, abscesy, bércové vředy...
Přeji co nejméně problémový přechod k abstinenci!
S pozdravem
Aleš Termer