Zvládne to sám?
A.
Dobrý den,
přítel se mi svěřil, že zhruba necelý rok bere pervitin (nikoli venózně). Začal s tím vlastně před tím, než jsme se poznali. Nepoznala jsem na něm nic (ačkoli znám příznaky užívání této drogy). Až když o tom mluvil, spojila jsem si to dohromady. Řekl, že s tím nepřestal, protože neměl důvod, ale že teď si uvědomil, že jeho chování (paranoia,zaměření na detaily) narušuje náš vztah, a že když je se mnou nemá potřebu si nic dávat. Je si jistý, že odbornou pomoc nepotřebuje, že to zvládne sám. Ačkoli má tento problém, je inteligentní a ambiciózní (jedním z důvodů braní byla zvýšená produktivita). Je šance, že se člověk dostane z této závislosti sám? Jak poznám, že je \\\"čistý\\\" když na něm velké změny nejsou vidět? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
samozřejmě, že je možné, že přítel dokáže s užíváním pervitinu přestat sám. Záleží však na řadě okolností a faktorů, které to mohou ovlivnit. Obecně však platí, že s vhodnou odbornou pomocí se to zvládá snáze. Je třeba se naučit identifikovat si rizikové situace a nastavení, které člověka k pervitinu táhnou, naučit se jim předcházet, případně je zvládat jiným způsobem. Je třeba více či méně změnit životní styl, přeskládat si priority. Nebývá to úplně jednoduché a určitě se vyplatí mít v dosahu "průvodce", který pomůže tato úskalí zvládnout. Přítel to může vyzkoušet sám, uvidíte, jak to půjde. Pokud se týče odborné pomoci, předpokládala bych, že by pro něj byl dostačující pravidelný ambulantní kontakt, mohl by se tedy obrátit buď na AT ambulanci nebo na některou z organizací, které ambulantní léčbu závislosti poskytují. (Adresář s vyhledáváním na www.drogy-info.cz v rubrice Mapa pomoci).
Pokud se týká toho, jak poznáte, že je čistý, když na něm nějaké zásadní změny v chování nebývají patrné, asi bych s ním své obavy nejdříve zkusila v klidu probrat. Možná sám navrhne, že se pro váš klid bude testovat. (Orientační testy z moči na metamfetamin/pervitin lze koupit v lékárnách, stojí do stovky). Nelze si však něco takového vynucovat proti jeho vůli, přeci jen je to velký zásah do vzájemné důvěry a do dospělého partnerského vztahu vzájemné kontrolování a hlídání úplně nepatří.
Tak budu držet palce, ať to dobře dopadne vám i příteli a všechny potíže zvládnete k vaší spokojenosti.