pervitin trvalé následky
Lena
Dobrý den, před 13 lety jsem začla s užíváním drog. Začalo to marihuanou, toluenem, poté pervitin šňupáním a pak už jen iv, skončila jsem na heroinu. Ze začárku jsem experimentovala a brala jsem kde co, extáze (i několik pilul za noc), LSD, durman, Diazepam, Rohypnol, opium i.v., lysohlávky. Některé z uvedených drog mi způsobili velké potíže a tzv. bad trip. Nejhorší období bylo téměř dvouleté časté užívání pervitinu, kdy jsem se dostala i do nemocnice pro kolaps. O psychozách a stavech, které mi per. způsobil nemluvě. Nyní 10 let abstinuji, ale z pervitinu mám stále trauma a vracení špatných zážitků. Těch 10 let se léčím na psychiatrii pro panickou poruchu a úzkosti a jsem si jistá, že za to může právě pervitin. Chtěla jsem se zeptat na jednu věc. Když jsem byla bez perníku a měla absťák, tak jsem zažívala něco hrozného. Nejen, že jse neustále spala, jedla a špatně viděla, ale měla jsem extrémně živé sny, které byli spíše noční můrou. Probouzela jsem se s hysterickým pláčem a strachem. Bylo to jako kdybych byla vzhůru, ale tělo spalo. To se stávalo i několikrát denně a chvilku trvalo než jsem se zorientovala. Je to časté při užívání pervitinu? Taky jsem často cítila jakoby spálenou gumu v nose a měla jsem oteklé čelo nad obočím. Předem děkuji.

Odpověděl: František Šuranský
Dobrý den,
děkuji, že se s důvěrou obracíte na naši poradnu. Nejprve než se pokusím najít odpověď na Váš dotaz, musím přiznat, že se v tom Vašem sdělení trošičku ztrácím.
Zmiňujete, že jste začala s užíváním drog před 13 lety, kdy se jednalo nejspíš o tzv. „raketový start" (brala jste kde co) a k nejhoršímu období řadíte cca dvouleté užívání pervitinu. Jelikož zmiňujete, že už 10 let abstinujete, vyvozuji z toho, že jste užívala drogy cca 3 roky. Uvádíte také, že se celou dobu abstinence léčíte na psychiatrii pro panickou poruchu a úzkosti.
Váš dotaz nakonec směřuje k tomu, zda to, co popisujete jako něco hrozného (živé sny, noční můry, hysterický pláč a strach) bývá časté po užívání pervitinu.
Mám-li stroze odpovědět, mohu sdělit jen tolik. Ano, při dlouhodobém několikadenním užívání pervitinu, kdy se organismu nedostává moc živin (strava, tekutiny), ale také odpočinku (spánek) mohou být Vámi popisované projevy časté. Je však dobré si uvědomit, že úzkost je pro člověka v normálních situacích velmi důležitá (vyostřuje smysly, mobilizuje energii a pomáhá organismu ubránit se, utéci či vyhnout se nebezpečí, pokud se objeví). Mírná úzkost je tedy naprosto normální a prožívá ji každý člověk. Může dokonce zvyšovat náš výkon a motivaci. Pokud však přeroste určitou míru (je-li nadměrně častá, intenzivní a trvá dlouho, nebo se objevuje v nepřiměřené situaci), může nám negativně zasahovat do života. Pak může vést k vnitřnímu zmatku, neúčelnému chování, silným emocím a často až panice.
Pokud už máme zkušenost s tím, že nám úzkost negativně zasahuje do života, tak nám užívání stimulancií nepomůže se jí zbavit, ale většinou ji spíš ještě prohloubí. Každá droga vždy může v člověku umocnit či probudit jen to, co v něm tzv. „dřímá". Vzhledem k tomu, že uvádíte, že se už 10 let léčíte na psychiatrii, předpokládám, že Váš lékař o Vašem užívání drog (včetně zneužívání psychofarmak) v minulosti ví. Pro lékaře i pacienty je tato informace nezbytná k tomu, aby mohla být léčba účinná, nasazena vhodná farmakoterapie (či kombinace) nebo v určitých fázích doprovázena psychoterapií.
Píšete, že jste si jistá, že za to může ve Vašem případě právě pervitin. Sám z Vašeho sdělení nedokážu posoudit, zda tomu tak skutečně je, ale s velkou pravděpodobností jeho užívání mohlo Vaše vnitřní prožívání umocnit natolik, že se pro Vás stalo neúnosným.
Doporučuji tedy vše konzultovat se svým lékařem, psychoterapeutrem, případně se můžete zase obrátit na naši poradnu.
Přeji Vám hodně síly
František Šuranský