prosím o radu
Paulína
Dobrý den, poprvé jsem zavítala na takové to stránky, s přítelem chodím uź 6let. Bohužel už nékolikrát jsem měla podezření že bere drogy, došlo i k tomu že se mi přiznal po té tvrdil že přestal ale pokaždé se k tomu vrátil, všechny jeho příznaky chování a vlastnostmi odpovídají pervitinu, našla jsem u něj saček i brčko, z cela jistě vím že po takové době je už závislý, do toho kouří trávu, určitě i hašis a i občas pije, na tuhle situaci jsem úplně sama, jeho matka i po té co jsem jí to řekla s tím nic nedélá, přítel je už dospélý, také vím že on sám musí chtít přestat a léčit se. Vim že, on sám chtít nebude a nepřestane. Chtéla bych mu nějakou cestou pomoct ale na léčebnu ho nedostanu!Má dobrou práci i výplatu ale tu u něj nikdo nevidí, za příčinu toho že bere drogy vidím, jeho dluhy, má kolem sebe lidi co dělají to samé, jeho zadlužené gemblerské rodiče, stres, několikrát chtěl spáchat sebevraždu a psal dopisy narozloučenou,.
Jeho chování se stupňuje čím dál víc a já už to psychicky nezvládám, chci aby se z toho dostal a byl zas normální!
Mohla bych mu pomoct nějak sama? a jak? děkuji za odpověď a případné řešení.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
Vaše situace je opravdu těžká. Přítel se řítí do pomyslné propasti a zdá se, že Vy jste jediná, kdo si to zatím uvědomuje a je ochotný s tím něco dělat. Bohužel k tomu potřebujete ale právě jeho. Proti jeho vůli ničeho nedosáhnete. Mohla byste mu hodně pomoci, hlavně podporou a pevným postojem k jeho chování, ale jen za předpokladu, že on by se odhodlal ke změně. Takhle zatím jen plýtváte energií a jste z toho pak vyčerpaná. Nepíšete, co všechno už jste zkusila, jaký vývoj měla jeho závislost. Na tom hodně záleží, jestli je pro Vás ještě nějaký "manévrovací prostor", jak ho zmotivovat k abstinenci. Nejlepší by bylo celou situaci podrobněji probrat osobně s odborníkem, v některém z center, která pomáhají rodinným příslušníkům závislých. Také byste měla myslet na sebe a chránit se, aby Vás tento vztahový trojúhelník (Vy - přítel - drogy) úplně nezničil. V poradně byste si tedy mohla mimo jiné stanovit hranici, kam až je pro Vás zachraňování přítele bezpečné.