Jitula
Mamina
Dobrý den,prosím vás měla bych dotaz.Můj syn (28let),si chodí pro metadon v Ústí nad Labem.Chodí tam už asi půl roku,a stále má nutkání si něco píchnout.S drogami už snad skončil,podle toho co říká už ani nechce.Ale nedávno jsem u něj našla stříkačku,byla ještě zabalená,nová.Řekl mi že si chce zkusit píchnout ten metadon co dostává v metadon.centru.Podle mě to přeci nejde?Vždyť je to určeno k podání ústy.Říkal že by ho uklidnilo kdyby si to mohl třeba dát jenom jednou do půl roku.Že tu chuť na jehlu by to zahnalo.Prý už si takto aplikoval i vodu.Můžete mi prosím odpovědět jak moc je to škodlivé pro žíly?Mám pravdu,když si myslím že to ani nemůže správně fungovat,když si to aplikuje injekčně,než kdyby to vypil?Jak řeší odborníci na závislosti takovouhle chuť si píchnout jednou za čas...Doporučují se nějaké rady?Syn konečně díky metadonu si našel práci,má přítelkyni,žije bych řekla už normální život.Po tom všem co jsme si s ním prožili bych řekla že jsem i spokojená,jen nás trápí toto.Testy na drogy,které průběžně dělají vždy vyšli negativní...Děkuji za každou radu.Jsem ráda že tato poradna existuje, a mohu se ze zeptat když něčemu nerozumím.Moc si cením vaší práce.
Jitka

Odpověděl: Aleš Termer
Dobrý den, děkujeme za ocenění.
Nevím jak konkrétně je to s metadonem v Ústí nad Labem. Obvykle jde o preparát práškového metadonu, který se rozpouští ve vodě a následně se pije. Nitrožilně užít lze. Jen je potřeba zvýšit jeho koncentraci tak, aby se množství roztoku vešlo do stříkačky. Funguje stejně jako když se užije ústně, účinek však nastane pochopitelně o chvilku dříve. Bohužel takto koncentrovaná droga nedělá žílám dobře, musí se poněkud specificky aplikovat, aby se žíla nezničila. V zásadě to nelze doporučit.
Chutě na "jehlu" bývají vcelku časté, zvláště pokud klient užíval drogy nitrožilně delší dobu. Váš syn říká, že si takto dal jen vodu. Což je záležitost která se při chutích opravdu doporučuje, obvykle však v prvních fázích přechodu na jiné než nitrožilní užívání. Pokud již půl roku aplikuje ústně, je "jehla" krokem zpět, a je možné, že ho to dále bude brzdit ve změně směrem k úplné abstinenci. To by asi byla velká škoda, protože podle vašeho popisu, je v substituci velmi úspěšný a za půl roku opravdu velmi pokročil.
Substituce se zavedla pro to, aby se závislí klienti dostali ze stereotypů, které měli, když aktivně užívali drogy. Tedy, pokud si metadon bude chtít aplikovat injekčně, dá se říct, že tím pádem nesubstituuje, ale de facto pořád "fetuje". Metadon není od toho aby si ho užíval, ale aby z drog "vyskočil". Myslím, že je zbytečné jak se říká: "dráždit hada bosou nohou".
Neexistuje nějaké univerzální pravidlo, které by platilo, pro takové klienty. Ale v zásadě lze říci, že je dobré zkoumat, proč tolik touží po tom, to jehlou zkusit. Myslím, že je to vhodné spíše pro další terapeutickou práci. Nepíšete, zda-li syn navštěvuje ještě psychoterapie, leč má se za to, že samotná substituce (jen nahrazení původní drogy jinou), není tak efektivní směrem k abstinenci, pokud není provázena psychoterapií.
Snad jsme pomohli. Pokud Vás něco zajímá dalšího, klidně se zase ozvěte.
S pozdravem
Aleš Termer