vězení
Lilly
Dobrý den. Před několika dny se mi ozval můj ex-partner (uživatel), se kterým jsem se rozešla před dvěma lety. Rozešli jsme se poté, co odešel z léčby závislostí. Od té doby jsem od něj neměla zprávy. Nyní mi napsal z vězení, kam se dostal díky drogám už podruhé. Ve vězení je teprve měsíc a sype si popel na hlavu, omlouvá se mi za to, jak moc mi ublížil. Vzhledem k tomu, že je závislý na opiátech víc jak 10 let, nemá žádnou kvalitní sociální síť - má vlastně jen matku a sestru, které už jsou vyčerpané. Ráda bych s ním byla nějak v kontaktu, protože to nemá lehké, na druhou stranu cítím, že mě oslovuje ze zištných důvodů. Mám pocit, že mu podám pomocnou ruku a on toho využije. Nevím ani, jestli je dobré mu odepsat - jestli není \"výchovnější\" nechat ho spadnout na úplné dno. Vím, že rozhodnutí bude na mě, ale nevím, jestli mu pomůžu nebo spíš ublížím tím, že tady zase pro něj budu... Děkuji za odpověď!

Odpověděl: František Šuranský
Dobrý den,
děkujeme za důvěru, se kterou se na nás obracíte. Uvádíte, že se Vám ozval bývalý partner, se kterým jste se rozešla před dvěma lety a po celou tu dobu jste od něj neměla zprávy. V dotazu uvádíte, že byste s ním byla ráda nějak v kontaktu, ale váháte, zda mu tím skutečně pomůžete nebo spíš ublížíte.
Z Vašeho sdělení není jasné, jak dlouho tento vztah trval a jakou hodnotu pro Vás měl. Píšete, že vztah skončil poté, co partner ukončil (nejspíš předčasně?) léčbu a že Vás kontaktoval až nyní, kdy je měsíc ve vězení. Zmiňujete také, že to oslovení vnímáte jako jeho zištné jednání. K posouzení celé situace tak, aby vám to usnadnilo rozhodování, je třeba znát více informací nejen o Vás. Nějak se mi v tom ztrácíte vy, jako člověk, v čem to může pomoci, případně ublížit Vám? Jaké je to pro Vás, jak to celé prožíváte? Chcete ho vychovávat? Poznáte vlastní vyčerpání? Jak to může ovlivnit Vaše další vztahy apod.
Bez znalosti dalších informací o Vás, zde asi nenajdeme nejvhodnější řešení. Obecně bych doporučil zvolit takovou cestu, která bude nejbezpečnější pro Vás. Může to být např. podpora jeho nejbližších (matka a sestra), pomoc v zajištění odborné pomoci či návazné péče po propuštění na svobodu apod. Proto vidím jako nejvhodnější řešení obrátit se na odbornou pomoc (kontaktní centrum, stacionář, drogové služby ve vězení, psycholog či pastor), kde Vám mohou pomoci v rozhodnutí, případně k pomoci ex-partnerovi, bude-li o ni stát. Z Vašich řádků není jasné, v jaké části republiky žijete a které město je pro Vás nejdostupnější. Pro lepší orientaci v nabídce služeb můžete využít tzv. Mapu pomoci, kterou najdete zde:
http://www.drogy-info.cz/index.php/map/
Přeji Vám hodně síly a energie.
František Šuranský