Alkohol
Andrea
Dobrý den, chtěla bych se zeptat na problém, který se týká mého přítele. Po požití většího množství alkoholu vidí kolem sebe lidi, kteří tam nejsou. Myslím tím \"vrahy\", mrtvoly, apod. Chtěla bych se zeptat, zda se s tím dá něco dělat a pokud ano, tak co. Vím, že by bylo lepší navštívit nějakého specialistu, ale on o tom nechce ani slyšet a říká, že je to v pořádku. Předem Vám moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: František Šuranský
Dobrý den,
vážím si Vaší důvěry, se kterou se na naši poradnu obracíte. Píšete o problému Vašeho přítele s alkoholem, resp. s tím, že po požití většího množství má jisté „vidiny".
Jak sama uvádíte, vždy je nejlepší vyhledat odbornou pomoc. Zároveň si však dokážu představit, že život či partnerství s člověkem, který pravidelně či dlouhodobě užívá nějakou návykovou látku, je často náročné a po nějaké době až vyčerpávající. Možná také právě proto, že nejčastěji trpí v první řadě jeho okolí, které vnímá změny v chování mnohem dříve a je konfrontováno s následky problémového užívání. Je možné, že i v tomto případě nemá Váš partner nad svým chováním kontrolu ani určitý náhled. Proto třeba nechce o návštěvě specialisty ani slyšet, což je v mnoha případech běžný proces popírání problému. Každopádně je však třeba o problému (problémech) mluvit a pojmenovávat je.
Z mého pohledu je dobře, že se na pomoc obracíte. I když z Vašich řádků nejsou zřejmé podrobnosti Vašeho vztahu (jak dlouho trvá, zda spolu žijete, kdy do něj začal vstupovat alkohol apod.), je dobré si uvědomit, že v podobných situacích se nejedná jen o problém jednoho z partnerů, protože se to vždy promítá do vztahu. Proto je nutné problémy pro jeho setrvání řešit.
V praxi se často děje, že jakmile si člověk (závislý) začne plně uvědomovat problém, je to většinou až ve chvíli, kdy je jeho okolí už vyčerpáno a nemá už mnoho síly hledat řešení. Nevím, jak jste na tom Vy, zda to vše máte s kým sdílet a kolik máte v tuto chvíli ještě sil na řešení? Každopádně dveře k odborné pomoci pro Vás nejsou zavřeny jen proto, že o tom partner nechce ani slyšet. Pokud napíšete, které město je pro Vás nejdostupnější, můžeme Vám poslat kontakty na konkrétní zařízení. Pro lepší orientaci v nabídce služeb můžete také využít tzv. Mapu pomoci, kterou najdete zde:
http://www.drogy-info.cz/index.php/map/
Přeji Vám hodně trpělivosti, energie a síly.
František Šuranský