Prosba o radu
Pavel
Pěkný den.
Po rozchodu s syna (23 let) s jeho holčinou (možná to byla ta příčina) začal syn na 99% užívat drogy. Jsem rozvedný (3 roky), ex se znovu vdala a o syna nemá zájem.
Trvalo mi déle, než jsem pochopil, kde vlastně syn je, tedy na drogách.
Naštěstí má bydliště na radnici, bydlel s holčinou v ponájmu, přišel práci (zaměstnával jej otec jeho přítelkyně). Dnes je na ulici. Věci, myslím oblečení má u mne. Jinak by to sklončilo v kontejneru. Jsem ochoten mu vyprat špínu, může se u mě převléci. Ale bude muset dodržovat mé podmínky. A to žel nelibě nese má přítelkyně a nesouhlasí s tím.
Nechci si od něj nechat něco diktovat.
Mluvil jsem s AT specialistou v ČB MUDr. Dvořákovou. Když on nebude chtít sám, tak nelze nic moc dělat.
Je mi jasné, že začné krást, může to skončit i vraždou pro pár stokorun. Nebo že mu, až bude ležet na chodníku, nikdo neposkytne první pomoc (má vrozenou srdeční vadu, arytmii).
Snažíme se na něho působit, aby se šel léčit - já, jeho teta, stýc, děda, babička. Ale to raději za sebou zabouchne dveře.
Jsem z toho poměrně zoufalý. Žel se tento problém přenáší i do vztahu s mou přítelkyní a ten je na bodu mrazu a tak asi skončí.
Jo, život je pes a my jsme jeho patníky.
Pavel

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
ve svém "dotazu" jste poměrně přesně popsal zoufalou situaci mnoha rodičů, kteří mají děti na drogách. Nakonec jste se ani na nic nezeptal, takže vlastně nevím, o jakou radu žádáte. Jak píšete, už jste se radil i osobně s odborníkem, řídíte se nějakým plánem, který jste spolu udělali. To, jak teď postupujete, je teď asi opravdu nejlepší cesta (což ovšem píši bez znalosti detailů), i když je hodně nepříjemná. Pokud syn stále stojí mezi Vámi a Vaší přítelkyní, stálo by možná za to zajít se poradit společně. Jestli jsem to dobře pochopila, bydlíte spolu, tvoříte tedy novou rodinu a tím pádem je jasné, že se vás situace týká obou. Přítelkyně by možná také ráda řekla, jak by postupovala ona, jak by si představovala soužití - i když jen občasné - s Vaším synem. Vy si pak samozřejmě můžete vybrat, jestli na to přistoupíte, nebo ne. Můžete se pokusit o vyjednávání nějakého kompromisu. S prostředníkem se vám společná domluva bude vytvářet myslím lépe. Přítelkyně možná leccos pochopí a naopak bude mít možnost vyjádřit to, co třeba doma nejde.