Frontin
Beruna
Dobrý den, děkuji Vám za odpověď kod 732348. On přítel už byl za nějakou psycholožkou a ta mu dala nějakou náhražku, jenže mu to dělalo zle a nepříjemné stavy.Žádná psychoterapie neprobíhala a psycholožka mu s jeho problémy nedokázala poradit, když se jí s něčím svěřil,řekla mu, že v životě jsou i horší věci, když jí říkal o nějakých vztahových potížích, řekla mu, ať se tedy semnou rozejde.Vím pár útržkovitých věcí,jinak o tom nechce mluvit a situaci si chce řešit sám.Podařilo se mi zjistit, že bral cca 10 těch prášků,možná i trochu více a nyní snížil na ty 4denně.Nevím časový interval a ani nic bližšího, vím jen to co se mi podaří trochu zjistit. Také vím, že psycholožka mu ty léky nepíše, zřejmě už mu je odmítla psát,nevím,získává je jinou cestou.
Prosím pošlete mi info, kam by se mohl obrátit a kde by mu mohli pomoci,jsme z Liberce.
Ještě je také dost zvláštní, že frontin má na něj opačný účinek, čím víc jich bere, tím víc má energie.Když jsem ho poznala tj.4roky zpět, byl velmi energický a působil jako sangvinik,v té době bral větší množství frontinu,spal minimálně a k tomu ještě pil alkohol,časem jsem ale zjistila,že sangvinik vůbec není, že je to flegmatik a né malej, a i ta energie mu docházela,no jen na ten sex to má dopad takový, že nemá vůbec potřebu a nevěra v tom zaručeně není.Děkuji. Myslíte si, že je schopen to zvládnout sám, když snížil dávku na polovinu?Já si myslím, že stejně bude potřebovat náhradní lék a psychoterapii.Je blbé, že o tom semnou nechce vůbec mluvit a ani to semnou řešit,prý ho mám nechat v klidu a on to vyřeší sám.
Děkuji za odpovětď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za Vám za velmi pozdní odpověď. Kolegyně dr. Alena Trojáčková, která Vám odpovídala předchozí dotazy, není ted dlouhodobě k dispozici. Dotaz byl zarezervovaný pro ní, a až nyní jsem se k němu dostala já.
Moje vzdělání je psychologické, tudíž jsem Váš dotaz konzultovala s kolegou psychiatrem, neb pro odpovědi na dotazy týkající se přímo medikace nejsem úplně kompetentní. Pokud se jedná o základní informace o medikaci a psychoterapii, tak jsem cele k dispozici se svým vzděláním a zkušeností z praxe. Po konzultaci s psychiatrem, kterého jsem se ptala na problém Vašeho přítele, Vám mohu jen říct, že není příliš pravděpodobné, že by se z toho přítel dostal sám, bez odborné pomoci. Mám za to, že Vaše tušení, že bude potřebovat nějakou medikaci (patrně nová nenávyková antidepresiva), která by mu pomohla, a pochopitelně psychoterapii, je správné. Co se týče jeho návštěvy psycholožky, vycházím jen z toho, co píšete, a to je pouze zprostředkovaná informace od přítele... Nemohu posoudit, co mu na jeho problémy skutečně řekla, jen v jednom Vás můžu informovat - léky může předepisovat pouze lékař. Psycholog léky předepisovat nemůže. Takže to nebude o tom, že by mu je předtím psala a odmítla mu je psát, psycholog prostě medikaci nemůže předepisovat (své klienty v případě potřeby odkazují na kolegy psychiatry). Samozřejmě také nemohu posoudit, jakou cestou přítel léky získává, zda od nějakého jiného odborníka - lékaře nebo někde úplně načerno.
Je sice pozitivní, že snížil dávku léku na polovinu, ale obávám se, že řešení problému to není. To, že s Vámi o tom nechce vůbec mluvit a řešit tento problém, je skutečně nemilé a díky tomu mu nemůžete moc pomoci. Mám z toho trochu pocit, že přítel si chová svoji závislost na Frontinu, které se nechce tak úplně zbavit a řešit jí. Proto chce, abyste ho nechala být, aby si to mohl vyřešit sám... Má jakoby alibi, že něco řeší, ale protože o tom s Vámi nemluví, tak nemůžete vědět, jak dalece to řeší nebo neřeší.
Napadá mě, že možná není v tuto chvíli natolik zásadní, že bere Frontin, na němž je patrně závislý, a možná jiné léky nebo drogy (podle popisu stavu, ve kterém byl, když jste ho poznala, který nesvědčí pouze pro Frontin, i když nevylučuji, že se může jednat jen o něj). Ale především to, jak se ve vztahu cítíte Vy, nakolik ho vnímáte jako perspektivní, nakolik můžete příteli důvěřovat, nakolik o Vás přítel ve vztahu pečuje... zkuste se ted víc zaměřit na sebe, nikoli na něj. On s vámi svůj problém sdílet úplně nechce, ale Vy máte právo se vztahu cítit osaměle, podvedeně, vyčerpaně, nenaplněně nebo jakkoliv jinak. A to je věc, která také vyžaduje nějaké řešení.
Mohu Vám poslat kontakty na kolegy, kteří se věnují závislostem, v Liberci, aby pomohli Vašemu příteli. Otázkou je, jestli on bude chtít pomoc využít, a jestli by nebylo od věci, abyste nějakou poradenskou pomoc využila i Vy. Centra a ambulance, která pomáhají závislým, poskytují i poradenské služby rodinám a blízkým... Možná by Vám to pomohlo ujasnit si Vaše priority, Váš vztah s přítelem a jeho zneužíváním léků, najít potřebnou podporu, informace a inspiraci, jak pokračovat dál.
Nevím, jak situace vypadá teď a znovu se omlouvám za velmi pozdní odpověď. Pokud budete chtít, tak mi napište, jak se to vyvíjí a jak to vypadá teď, a přislibuji, že tentokrát nebudete na odpověď tak dlouho čekat. Zpoždění se stalo administrativní chybou v přidělování dotazů konkrétním kolegům. Můžete se obracet přímo na mně. Posílám kontakty v Liberci, na něž se může obrátit jak přítel, tak Vy, jako blízká osoba.
Přeji hodně štěstí a případně se znovu ozvěte.
Liberec, Centrum ambulantních služeb - program ambulantního poradenství
ADVAITA, o. s.
Rumunská 14/6, Liberec, 460 01
telefon: 482750607
http://www.advaitaliberec.cz
Liberec, Psychiatrická ambulance
Kostelní 10/5, Liberec 1, 460 01
telefon: 482422227
MUDr. Jaroslav Tržický