anabolika odborný článek
pufe
Dobrý den, chtěla bych poradit, kde najdu seriózní informace o anabolických steroidech. Mám kamaráda, který se tím cpe, ale tvrdí, že je to dnes už bez rizik (říkal mu to kámoš v posilovně)a běžným článkům (noviny, web ap.) nevěří. díky za radu

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Naše poradna se primárně zabývá problematikou nelegálních návykových látek, a oblast sportu a užívání anabolik není úplně to, v čem bychom byli kompetentní. Nicméně z webu Antidopingového výboru v ČR je naprosto zřejmé, že anabolické steroidy patří stále k zakázaným látkám. Mají samozřejmě mnoho negativních vedlejších účinků - jsou to syntetické deriváty látky podobné mužskému hormonu testosteronu, podporující tvorbu bílkovin. Lékaři je podávají po úrazech, aby zlepšili hojení svalů. Tyto látky však častěji zneužívají atleti a kulturisté ke zvětšení a zesílení svalů. Přestože se po nich zvětší svalová hmota a člověk zesílí, mohou u mužů nebezpečně poškodit játra, způsobit zmenšení varlat, impotenci a dlouhodobé podávání poškozuje srdce. Muži také mohou trpět nebezpečným kolísáním nálady (agresivní/depresivní stavy).
Více informací je možné najít na webu www.antidoping.cz (Antidopingový výbor ČR) nebo na webu České společnosti tělovýchovného lékařství www.cstl.cz.
Nebo po vyhledání v službě Google Scholar (vědecké články dostupné na internetu, v češtině na dotaz "anabolické steroidy" tento výsledek): http://scholar.google.cz/scholar?q=anabolick%C3%A9+steroidy&hl=cs&as_sdt=0%2C5.
Vzhledem k tomu, že píšete v poznámce, že Váš kamarád má zkušenost se závislostí na návykových látkách, tak považuji jeho užívání anabolik za nanejvýš rizikové. I když to nejsou návykové látky v pravém slova smyslu.
Uvidíte, zda se na doporučených odkazech dopátráte něčeho, co by mu mohlo pomoci situaci nahlédnout. Případně se obraťte s dotazech přímo na Antidopingový výbor nebo společnost tělovýchovného lékařství. Budou mít jistě nejaktuálnější informace. K tomu by ovšem asi bylo potřeba vědět, jakou látku přesně Váš kamarád užívá.
Přeji hodně štěstí.