neviem co mi je
michaela
mam hlasi pocujem myslienky druhych neviem co to je niekedy to pocujem celi den v praci nadavaju mi a hrozne veci je i s to ho uzko neviem co mam robyt uzivala som pervytyn 3roky a us som pol roka cista dam si alkohol obcas a mam to este silnejsie mam prestat aj s alkoholom?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás.
Myslím, že je velice dobře, že jste se obrátila, byť takto přes internet, na odbornou pomoc.
Vaše potíže považuji za poměrně závažné. Zvláště vzhledem k tomu, že píšete, že abstinujete už půl roku od pervitinu. To, co popisujete - pocit čtení myšlenek, to, že se o Vás lidi baví a nadávají Vám, úzkost... - vypadá jako příznaky toxické psychózy. Jistě sama znáte "stíhy", paranoidní stavy, úzkostné myšlenky související s užíváním pervitinu. To pervitin dokáže způsobit, že pak člověk není schopen vnímat svět zcela reálné a typické jsou právě ty věci, o nichž píšete (všichni Vás sledují, povídají si o Vás špatné věci, slyšíte hlasy, které neexistují, někdy se přidávají i zrakové a jiné halucinace). Obvykle však tyto stavy odezní spolu s tím, když přestanete pervitin brát. Většinou do max několika týdnů od posledního užití.
Nevím, zda kromě alkoholu neberete ještě nějaké další drogy, které by to mohly prohlubovat, i když pervitin ted neberete (např. marihuanu, LSD a jiné halucinogeny, extázi a jiné stimulační drogy - protože každá z uvedených drog má potenciál něco podobné způsobit či prohloubit). Zkuste vysadit včetně alkoholu všechny návykové látky (pokud jste nějaké v průběhu toho posledního půl roku,kdy neberete pervitin, měla) a počkat cca týden nebo 14 dní. Pokud se stav neupraví a potíže, které popisujete, Vás budou stále pronásledovat, tak nezbývá než vyhledat psychiatrickou pomoc. Protože se zřejmě jedná o stav, který možná byl způsobený pervitinem, ale pokud neodeznívá ani při dlouhodobé abstinenci, je potřeba ho nějak odborně řešit. Jinak se s tím budete patrně prát sama marně. Psychiatr může zhodnotit, jak na to jste, poradit Vám, dát Vám potřebnou podporu a případě medikaci, která Vás od toho, co prožíváte, osvobodí. Není potřeba se toho obávat, nicméně na rovinu říkám, že psychiatr pak potřebuje vědět, že jste v minulosti brala pervitin, aby věděl, co a jak, a mohl uvážit vhodný postup. Nejste jediná, komu se to stalo, a je skvělé, že se to snažíte řešit. Pokud byste navštívila odborníka, je jisté, že se podaří to zvládnout. Pokud se to budete snažit nadále zvládat svépomocí, není jisté, jak to dopadne a zda se to nebude jen horšit...
Kdyžtak mi napište, kolik je Vám let a odkud jste, a já se Vám pokusím vyhledat někoho z kolegů, kdo by se Vám mohla věnovat. A to i v případě, pokud žijete na Slovensku, nikoli jen v ČR.
Přeji zatím hodně štěstí a neváhejte se na nás znovu obrátit.
Bára Orlíková