duální diagnóza
lusy
Dobrý den, jsem studentkou Vyšší odborné školy sociálně právní v Praze a píši absolventskou práci na téma - problematika jedinců s duální diagnózou. Můj dotaz se týká tedy toho, zda do substituční léčby přijímáte klienty s duální diagnózou a zda má léčba smysl a může pomoci? Předem Vám velice děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Do všech typů léčby i doléčovacích zařízení o. s. SANANIM (i jiných organizací) se běžně přijímají klienti s tzv. duální diagnózou. Nevím, co Vy v rámci své práce považujete za duální diagnózu a zda ve své práci řešíte pouze klienty, kteří jsou závislí na návykových látkách a mají duální diagnózu. Duální diagnózou je v naší práci zpravidla myšlena další psychiatrická diagnóza, případně pak zároveň diagnóza závislosti a další závažné somatické choroby (např. hepatitida typu C). V případě dalšího psychiatrického onemocnění (nejčastěji úzkostné stavy, deprese, případně psychotické onemocnění, hraniční a jiné poruchy osobnosti, poruchy příjmu potravy) je klientovi nabídnuta zároveň péče týkající se závislosti na drogách a zároveň psychiatrická a psychoterapeutická pomoc zaměřená na jeho další problém. Duální diagnózy jsou v této oblasti poměrně časté. A pokud bychom odmítali klienty s dalším psychiatrickým onemocněním, tak bychom nabídli své služby jen části drogově závislých... což není naším cílem. Ono je to vždycky u těch duálních  tak, že buď je tam primárně závislost a následně vzniklá porucha související s užíváním drog (deprese, psychotické stavy) nebo je primární ta duševní porucha, kterou se klient snaží sám "medikovat" a řešit drogami. Někdy lze těžko rozlišit, co bylo první a co následovalo ("zda bylo první vejce nebo slepice").
Občanské sdružení SANANIM nabízí substituční léčbu buprenorfinem, a to v rámci Centra specializovaných ambulantních služeb CADAS, které má v týmu dva psychiatry, takže klienti jsou ošetřeni i co se týče psychiatrické péče, pokud mají nějaké další psychické potíže kromě závislosti. V ostatních zařízeních s psychiatry spolupracují, případně klienti docházejí k externím specialistům.  Léčba pochopitelně smysl má a může pomoci řešit jak otázku závislosti, tak další problémy. Považujeme komplexní léčbu za cestu k pomoci klientům, aby ve svém dalším životě, buď bez drog (za plné abstinence) nebo v rámci substituční léčby, obstáli.
Co se týče duální diagnózy ve smyslu somatických onemocnění - tak tam je to podobné. Spolupracujeme se specialisty, na něž klientům zprostředkujeme kontakt, a kam dochází, např. v případě infekčních onemocnění (hepatitida C a další krví přenosné choroby) i v případě dalších potíží. ¨
Doufám, že Vám odpověď takto stačí a pokud ne, tak se dozeptejte na to, co byste chtěla vědět. Můžu Vás odkázat také na potřebnou literaturu a jiné informační zdroje (nejvíce najdete na www.drogy-info.cz v sekci Publikace, zejména doporučuji publikaci Kalina a kol.: Drogy a drogové závislosti). Případně na někoho z odborníků přímo z centra CADAS, pokud Vás zajímá přímo substituční léčba.
Přeji hodně štěstí.