alkohol
Marek
Dobrý den, chtěl bych vás poprosit o radu. Před dvěma lety jsem začal hodně pít alkhol. Poslední dobou mi začal způsobovat velké problémy. Moje chování se výrazně měni, jsem hlavně hodně agresivní a už skoro nemám přátele. Jsem schopný zapomenout vše co se dělo během týdne který jsem kompletně propil. Od včerejšího dne jsem se nenapil. Nejprve se mi pořád třásl jazyk, ruce se mi klepaly, pocit na zvracení, neuvěřitelná slabost, bušení srdce, večer jsem nemohl usnout atd... Jenže dnes už je mi dost lépe. Nevím jestli je možné že včera šlo o abstinenční příznaky? Jenže chuť na alkohol mám pořád strašnou. Nevím jestli to zvládnu a bojím se mluvit o tom s rodiči. Ti sice vědí že hodně piju ale myslím že nějakou závislost by si nepřipustily. Nevíc mezi námi alkohol náš vztah hodně zhoršil. Nevím teď prostě jak dál? Myslíte že by byla vhodná nějaká lečebna? Já bych o ní možná uvažoval ale připadal bych si dost špatně že jsem nedokázal přestat sám. Nevím jak hodně je podstatný můj věk - 18 let. Díky moc za radu.

Odpověděl: Jana Marečková
Zdravím Marku.
Podle vašeho popisu bych skutečně řekla, že se jednalo o abstinenční příznaky a že jste se za ty dva roky stačil propít k určitému stupni závislosti. Ty fyzické příznaky nejspíše během pár dnů vymizí, nakonec sám píšete, že druhý den to bylo výrazně lepší, ale problémem zůstává psychická složka závislosti, která určitě nezmizí za pár dnů a může vás pronásledovat dosti dlouho. Ono obecně platí, že zvládnout nepříjemný stav bezprostředně po vysazení nebývá takový problém, jako abstinenci dlouhodobě udržet. Chutě znovu se napít vás mohou pronásledovat v nejrůznějších situacích, např. při setkání s kamarády, ve chvílích stresu a nebo naopak euforie, v prostředí, kde se alkohol běžně pije. Těch spouštěcích faktorů může být celá řada a je dobře se naučit jim předcházet a nebo když nastanou, tak je úspěšně zvládnout. Nebývá to úplně jednoduché, ale to jistě sám tušíte. Proto bych řekla, že by bylo rozumné, nechat si s tím pomoci a vyhledat pomoc odborníka, který má s terapií takovýchto problémů zkušenosti. Nemusíte hned do léčebny, nakonec je vám 18 a nepijete zase až tak dlouhou dobu. Myslím, že by pro vás mohla být vyhovující ambulantní forma léčby v některé AT ambulanci, kde budete moci s lékařem-psychiatrem konzultovat své aktuální problémy, lékař vás může také nasměrovat na psychoterapeutickou/psychologickou pomoc a v případě potřeby může zvážit i vhodnou medikaci.
Já myslím, že by to určitě stálo za to. Sám si uvědomujete, že už alkohol úplně nezvládáte, ztrácíte přátele i rodinu a nepochybně si umíte představit další trable, které nastanou, když budete v pití pokračovat. Pokud byste měl o odbornou pomoc zájem, napište nám znovu a uveďte region, kde žijete, někoho vám doporučíme. A nebo, když se podíváte na www.drogy-info.cz vpravo do rubriky Mapa pomoci a zadáte AT ambulance a region, můžete si nejbliží kontakt vyhledat sám.
Držím palce, ať to zvládnete.