zloutenka C
JayJay
Dobry den, byl jsem v kontaktu s osobou, ktera je nakazena HCV. S osobou jsem byl ve fyzickem kontaktu, tj podani ruky a po osobe jsem pil z jedne lahve a kouril. Je zde nejaky realny mozny prenos HCV? Jake jsou priznaky a kde se mohu nechat pripadne vysetrit, pokud ano? Dekuji za rychlou odpoved. Hezky den.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, přenos žloutenky typu C je v rámci vámi popsaného způsobu kontaktu s infikovanou osobou vysoce nepravděpodobný. Žloutenka C se přenáší krví, což znamená, že je nutné, aby se v průběhu velmi krátké doby infikovaná krev dostala do vašeho krevního oběhu. Při běžném kontaktu se tedy nakazit nelze, nejčastější způsob přenosu je mezi intravenózními uživateli drog prostřednictvím sdíleného náčiní k aplikaci. Dále se lze nakazit při pohlavním styku, ale tento způsob není příliš častý. Pokud byste přeci jen byl ze situace nějak nervózní, otestovat vás může klidně váš praktický lékař (na test má smysl zajít až tak po 2-3 měsících od rizikového kontaktu). Ale řekla bych, že se fakt nemáte čeho bát.
PS: Podrobnější info ke žloutenkám najdete na těchto stránkách zde:
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/hepatitidy.html