Drogy
Markyta
Dobrý den, mám na Vás dva dotazy ...
dceři při porodu dělali testy a vyšly na drogy negativně, ale její syn měl při narození abstinenční příznaky - jak dlouhou dobu mohla brát drogy (tipujeme pervitin), když ona vyšla negativně a její syn měl symptomy?
A druhý dotaz - nyní máme podezření, že drogy opět bere - jak dlouho se dá po požití u pervitinu a jím podobně cenových drog zjistit, že je brala? Jak dlouho zůstávají v těle při případných testech - bude je prý požadovat sociálka?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
není možné přesně určit, jak dlouho matka brala drogy, když  má novorozenec abstinenční příznaky. Jistě ale nešlo o občasné nebo jednorázové užití, protože u dítěte byla vytvořena závislost. To, že měla dcera testy negativní znamená pouze tolik, že několik posledních dní před porodem drogu neužila. Záleží na typu drogy, jak dlouhá abstinence je třeba, u pervitinu se jedná o 1-2 týdny. To se týká i současné situace, kdy máte podezření, že dcera opět drogy užívá. Některá sociální pracovnice může testy požadovat, záleží na ní. Pravděpodobn je ale bude žádat od zařízení, kam by dcera měla docházet na terapii, ne od Vás. Takový postup je mnohem efektivnější. Testy samotné nic neřeší. Pokud máte podezření z dceřina chování, že opět něco není v pořádku, bylo by dobré, především v zájmu jejího miminka, tuto situaci řešit s odborníkem, zjistit v konkrétní situaci co v danou chvíli nejlépe udělat.
V Praze se můžete obrátit např. na Poradnu pro rodiče závislých ve Školské ulici. Se závislými matkami pracuje intenzivně také Denní stacionář. Obě zařízení patří k o.s. Sananim, kontaky a potřebné informace najdete na www.sananim.cz.
Situace, kdy je do závislosti zapleteno malé dítě je velmi složitá a je potřeba ji řešit citlivě, aby se nikomu zbytečně neublížilo (např. předčasným odebráním dítěte apod.). Proto je určitě lepší postup zkonzultovat osobně a podrobně vše zvážit. Čím dříve to uděláte, tím lépe pro všechny.