kamarád pije
katka
Dobrý den,
můj kamarád pije. Vlastní bar a okolo sebe má samozřejmě spoustu kamarádů, které zve a kteří se s ním rádi napijí. Výsledkem toho jsou dvou někdy i tří denní „tahy“ několikrát do měsíce. Skoro rok sleduji jeho chování, ale na jakékoliv upozornění, že to je opravdu moc samozřejmě reaguje, že jednou za 14 dní to snad není problém, když se napije.
Bohužel musím konstatovat, že intervaly jsou kratší. Většinou je to tak 2 – 3 dny pití a pak dva dny střízlivění. Výjimečně za celý rok, jsem snad asi jen dvakrát zaznamenala týden, kdy neproběhl žádný alkohol a to ještě proto, že se čekalo na operaci ramenního kloubu.
Je pravda, že kamarád vše zvládá, „jen“ se rád napije a má okolo sebe u toho společnost, je zábavný, veselý, takže to všechny vlastně baví.
Samozřejmě občas proběhnou i jakési hysterické stavy, kdy pláče nebo naopak je lehce agresivní, takže změny nálad, většinou při střízlivění a nebo po non stop pití, tak jednou do měsíce.
Jen bych se chtěla zeptat, zda správně vnímám, že kamarád má problém. Dokáže mě vždy přesvědčit, že je OK a má to pod kontrolou a že já jsem blázen, když si myslím, že je něco špatně. Občas se na mě naštve a nekomunikuje, možná nechce abych ho upozorňovala na realitu jak jí vnímám já. Jenže tímhle tempem, mám obavy, to bude v závěru možná veliký průšvih.
Ještě bych ráda doplnila, že kamaráda znám rok, ale lidé z jeho okolí tvrdí, že takhle to má co ho znají, takže několik let. Je mu 31 let.
Děkuji za Váš názor.
Kateřina

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
těžko říct, jestli má kamarád problém. Je to v podstatě subjektivní záležitost a on si to zjevně nemyslí. Takže by se dalo říct, že problém nemá on, ale v tomto konkrétním případě spíše Vy s jeho pitím. Je ale pravda, že existují i určitá objektivní kritéria, kdy už lze mluvit o závislosti, a tedy - dříve nebo později - problému. Kritéria jsou podrobně popsána v následujícím odkazu: http://www.drogy-info.cz/index.php/info/glosar_pojmu/d/diagnosticka_kriteria_zavislosti. Podle toho si Vy i kamarád můžete udělat obrázek, jak je na tom z lékařského hlediska. Jak už jsem ale psala, problém se závislostí začíná především tam, kde ho dotyčný začíná vnímat.