Následky
Lola
Dobrý den,
10 let jsem užívala pervitin. Nejdříve nitrožilně (2 roky), pak už \"jen\" šňupáním a nejčastěji kouřením. Brala jsem nejdříve občasně, asi 6 let, pak 2 roky byla krize, to jsem brala téměř denně, z toho mě dostali rodiče, ale stejně jsem pak brala jěště třeba jednou za 2 měsíce. Teď se snažím abstinovat. Opravdu bojuju a chci přestat, je to velmi těžké, mám strach o svůj život, zdraví. Nikde nenmůžu najít odpověď na to, jak je na tom člověk, který přestane brát.Jak jsou na tom jeho orgány, jak dlouho ještě může žít. Nedávno mi našly žaludeční vředy, mám problémy s trávením a občas s dýcháním. Vím, že to budou následky užívání, ale bude se to ještě zhoršovat??Mám už počítat s tím, že zemřu dříve?Prosím, zkuste mi odpovědět přesně, ale myslím, že to vlastně ani nikdo neví, prošla jsem několik iternetových stránek, knih, ale nikde není psáno, jak je to s člověkem, který bere 10 let a pak toho nechá, jak je na tom jeho tělo. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
to opravdu nikdo neví. Každé tělo je originál a reaguje na zátěž, jakou je dlouhodobé braní pervitinu, po svém. Někdo přestane po 10 letech, oklepe se a jako by se nic nestalo. Někdo už po dvou letech doplácí na drogy vážnými zdravotními komplikacemi.
Nyní už nějaké potíže máte. Neznamená to vůbec, že se budou zhoršovat. Pokud se Vám podaří abstinovat a žít zdravě (tzn. pravidelně se stravovat, sportovat, vyhýbat se stresu a psychické nepohodě), pak se Vaše zdraví bude pravděpodobně spíše zlepšovat. Minimálně např. dýchací problémy, které mohou být také psychického rázu. Vždy je ale třeba vše podrobně vyšetřit lékařem a řídit se jeho radami.
Pokud chcete vědět, jak na tom jste, nechte si udělat od lékaře komplexní prohlídku, včetně vyšetření krve a moči. Tradičně nejvíce bývají postižena játra, cévní soustava a zuby.
Ani 10leté užívání ale vůbec neznamená, že byste musela zemřít výrazně brzy. Zkuste se spíše zaměřit na život než na smrt, takové myšlenky zdraví rozhodně nepřidají. Pokud je pro Vás abstinence stále boj a perete se s vážnými obavami, bylo by možná dobré vyhledat nějakou podporu ve formě doléčování, ambulantně občas zajít za odborníkem, se kterým můžete všechny potíže probrat.