Frontin
beruna
Dobrý den,zjistila jsem, že můj přítel užívá 10let frontin,jednou snad na rok vysadil a jednou se pokoušel lék nahradit něčím jiným co mu psych.předepsala, ale protože to pro něj nemělo dostatečný účinek, vrátil s e zpět k frontinu.Nevím kolik jich bere denně ,ale dle kontroly lahvičky bych řekla 4 minimálně né li víc.Má 0,25g , takže ten gram denně.Vidím,jak je psychicky labilní,a neustále se snaží si nějak zpříjemnit situaci,nedokáže řešit problémy a td..tuším, že situace je vážná, chci se zeptat, zda je, nebo jsem jen hysterická?On tomu nepřikládá velký důraz, myslí si, že když bude mít klid a nebudou starosti, že to prostě vysadí a hotovo,co mám dělat?jak je to nebezpečné?Už 2roky spolu téměř nespíme, může to být také užíváním těch léků?Děkuji za radu. Petra

Odpověděl: Alena Trojáčková
Zdravím Vás. Lék Frontin obsahuje benzodiazepin alprazolam, který by se měl užívat pouze krátkodobě. Dlouhodobější užívání alprazolamu je oprávněné pouze při závažné patologické úzkostné poruše, která činí pacienta nezpůsobilým nebo mu způsobuje extrémní úzkost, a alprazolam by se neměl užívat při léčbě fyziologické úzkosti, např. úzkosti nebo napětí v souvislosti se stresem každodenního života. Takže myslím, ze přítel je závislý, 1 mg denně je normální, spíše nižší dávka (může být v některých případech až 10 mg). Ale pokud chodí k nějakému psychiatrovi, který mu ho píše, tak by to chtělo zapůsobit asi na lékaře - proč mu to píše, jakou má diagnózu, zkusit jiný lék. Rozhodně nevysazovat náhle, ale postupně a pod dohledem lékaře. Jinak jedním z nežádoucích účinků může být i snížené libido (chuť a schopnost prožívat sex).
Vím, že je to pro Vás složitá a nepříjemná situace, a i žádost o spolupráci s ošetřujícím psychiatrem nemusí mít valného úspěchu, pokud přítel nebude ochoten lékaři dát souhlas s tím, aby Vám sdělil některé údaje o jeho stavu. Další variantou je, že kromě psychiatrické pomoci vyhledá i pomoc psychoterapeutickou a pokusí se své potíže řešit i trochu jinou cestou. Případně této pomoci můžete využít Vy, abyste získala potřebné informace a podporu, nebo jít cestou párové terapie, pokud Vám na vztahu s přítelem záleží a viděla byste v tom perspektivu.
Pokud mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám doporučit vhodné kontakty.
Zatím přeji hodně štěstí.