Piko
kika
Dobrý den,můj přítel byl(?)závislý na pervitinu a ted tvrdí že nic nebere. Našla jsem u něj nějaké tablety. Jeho chování stále není v pořádku.Myslíte že si pervitin nahrazuje nějakým lékem nebo kombinací léků? K tomu začal dost pít alkohol. Děkuji za odpověd

Odpověděl: Jana Marečková
Zdravím, Kiko.
Rozumím tomu, že vás zneklidňuje to, co se s přítelem děje. Zkoušela jste se ho na ty léky zeptat? S tím, že také vnímáte jeho ne zcela standardní chování i nadužívání alkoholu. Není to totiž nijak neobvyklé, že člověk, který byl závislý na jedné látce ji posléze nahradí jinou, ať už se jedná o nelegální drogu, alkohol, léky nebo jejich kombinaci. K závislosti na nové látce se pak dopracuje mnohem dříve, než kdyby předchozí zkušenost neměl. Pokuste se s přítelem na toto téma promluvit a nasměrovat ho co nejdříve na odbornou pomoc. Nepíšete, jestli přítel byl někde v léčbě, pokud ano, určitě by mu tam poradili, kam se může nyní obrátit. Pokud v léčbě nebyl, mohl by vyhledat nejbližší AT ambulanci, které se specializují na terapii závislostí na nelegálních drogách, alkoholu i lécích. (Adresář s vyhledáváním najdete na www.drogy-info.cz v rubrice Mapa pomoci).
Větší problém by asi nastal ve chvíli, kdy by měl přítel za to, že žádný problém nemá  a nechtěl by tím pádem nic řešit. V tom případě by asi bylo fajn, kdybyste se na nějakou specializovanou poradnu obrátila vy sama a zkusila s odborníkem na tuto problematiku probrat, jaké kroky můžete podniknout, aby si přítel připustil, že tak úplně v pořádku není a byl motivován s tím něco dělat. Samozřejmě záleží však hlavně na vás, na tom, kolik energie a času jste ochotna do vztahu investovat a jak je to pro vás důležité. Pokud byste měla zájem, můžete se obrátit například na nejbližší kontaktní centrum (adresy rovněž na www.drogy-info.cz). A nebo znovu napište, vhodná zařízení vám doporučíme.
Hodně štěstí.