pervitin
Bee
Dobry den,
chtel bych se zeptat, jak resit situaci s klukem, ktereho jsem poznal a mam ho moc rad..tedy oba se mame radi. Jsou to 4 mesice a vypada to na vazny vztah, ale uz od pocatku vim, ze muj kamarad ulitava obcas na pervitinu...on rika, ze to ma pod kontrolou a pro zivot drogu nepotrebuje...ja jsem behem tech 4 mesicu zaznamenal, ze jej uzil minimalne 4x /nevim, zda je to moc nebo malo/...a celkove se mi nepozdava jeho chovani..je moc mily, hodny...ale obcas jsou situace, kdy jej osobnostne nepoznavam..prestane komunikovat /mobil, email/, nedodrzi sjednane schuzky a zda se mi psychicky uplne jiny clovek..muze to byt prosim nasledek uzivani drogy, pokud je vestinou \"normalni\" a fajn kluk? Muzu mu ja sam nejak pomoct, pokud on problem nepovazuje za zasadni? Je nejake kontaktni cislo, kde by mu mohli pomoci? Mockrat dekuji za odpoved a preji hezky den

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den.
Ptáte se, jak můžete pomoci příteli, který si občas dává pervitin a nepovažuje to za nikterak zásadní problém. Víte, to jde dost obtížně, přítel je zřejmě ve fázi, kdy pokud se týká pervitinu, vnímá subjektivně především kladné stránky užívání a nemá pocit, že by měl nějaké potíže. Můžete mu samozřejmě zmínit, jak pervitin v současné době dokáže měnit jeho chování směrem k nezodpovědnosti, jak to vnímáte vy sám. Můžete mu samozřejmě předat i kontakt na organizaci, která se specializuje na pomoc a poradenství v souvislosti s užíváním drog. Bude však na něm, zda jej využije a zda si v tuto chvíli připustí, že by pervitin pro něj mohl znamenat i dost velký problém. Neboť rizika samozřejmě existují a nejsou zanedbatelná, ať už zdravotní, sociální nebo právní. (viz.např. http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html )
Otázkou však zůstává, nakolik si přítel uvědomí, že se ho také týkají a že je dost možné, že v budoucnu užívání pervitinu pod kontrolou mít prostě nebude.
Je pochopitelné, že vám na příteli záleží a chtěl byste to nějak řešit. Zkuste s přítelem promluvit a předat mu adresu a telefon nejbližšího kontaktního centra, kam by se v případě zájmu mohl obrátit o pomoc. Nepíšete, kde bydlíte, ale adresář organizací, zaměřených na drogovou problematiku najdete na www.drogy-info.cz vpravo v rubrice Mapa pomoci. Ve vyhledávání zadejte region a Kontaktní centrum. Pokud by přítel neměl zájem obrátit se na odbornou pomoc, můžete se klidně do centra vypravit i vy sám, neboť poskytují poradenství nejen uživatelům drog, ale také jejich rodinám a blízkým. V rámci osobní konzultace byste mohl s kolegy probrat, zda existují z vaší strany nějaké další možnosti, jak přítele ke změně motivovat.
A buďte na sebe opatrným není neobvyklé, že partner, který se snaží pomoci, nakonec rezignuje a začne užívat také. Stává se to celkem často, ale samozřejmě tím nemyslím, že to bude i váš případ. (A ještě mě také napadá, že se vždy vyplatí nepodceňovat zásady bezpečného sexu).
Přeji hodně štěstí.