rodice - reakce na odpoved pani Kordove
Jana
Vazena pani Kordova,
dekuji Vam za odpoved, rada si vezmu kontakt v Praze.
Mezitim se jiste veci mirne vykrystalizovaly. Matka byla hospitalizovana na psychiatrii, jedna se o bludovou poruchu, zustane tam nejmene 2 tydny, zrejme tri. Bere neuroleptikum, nazev bohuzel neznam. Lekar mi rekl, ze jeji stav se zlepsil, je mnohem klidnejsi, spoustecim faktorem byly mj spory se sousedy. Problem, a zasadni, je postoj meho otce, ktery jeji hospitalizaci neustale odmita, protoze to povazuje jakoze za prohru se sporu se sousedy (ti na matku kvuli jeji psychoze opakovane volali policii kvuli ruseni klidu). Jeste pred touto eskalaci jsem otci navrhla pomoc s vymenou jejich bytu, v tomto smyslu na nej apelovali nezavisle na mem nazoru i lekari, otec to ale striktne odmita..!Je to zcela iracionalni postoj nebo naopak chladnokrevni kalkul z jeho strany. Vim, ze neexistuje kdyby, ale dovedu si predstavit, ze jeji stav by se diky medikaci, terapii a celkove zmene prostredi mohl minimalne zlepsit. Jenze otci o to vubec nejde. Moji rodice ziji na Slovensku, nemam na ne \"paky\", hlavne na otce. Kratce pred eskalaci mi v sms sdelil, ze matku hodla do 2 mesicu opustit a ze uz ma jine bydleni. Ji to take sdelil. 2 dny pote \"explodovala\". Nechci byt paranoidni, ale sili ve mne zavazne podezreni, zda se za naprosto nelogickou negaci matciny hospitalizace, tudiz lecby ze strany otce nejedna o dlouho promysleny tah - matka se nebude lecit, vrati se do bytu kde zakonite musi dojit k recidive, soused na ni opet zavola 158 a matka skonci uz v uzavrenen ustavu a soudne bude zbavena svepravnosti, otec ziska veskera prava na byt, matka je porad spolumajitel s pristupem k uctum a smlouvam, bude prohlasena na blazna a otec si budu moci delat co chce. Zni to jako ze spatne detektivky, ale chovani otce je vice nez poddezrele. Melo by byt prece v jeho zajmu nechat lecit manzelku a pomoci ji. nechci Vas zatezovat dalsimi detaily, otazka je, co mohu pro matku udelat ja z prahy, jak pro ni mohu zajistit co nejlepsi peci. Mate ale naprostou pravdu v tom, ze pomoci lze jen tem, kdo o to stoji. Dekuji Vam za Vas cas a radu. J.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Nejdříve se omlouvám za opožděnou odpověď, ale bohužel jsem nemohla poslední týdny odpovídat. Tím, že jsem při prvním kontaktu s Vámi komunikovala já, byl mi Váš další dotaz automaticky přidělen (tudíž na něj nemohl odpovědět někdo z aktuálně odpovídajících kolegů).
Nebudu zastírat, jste ve velmi těžké a složité situaci. Nejenom, že je asi dle toho co uvádíte velmi složité to, co se mezi rodiči momentálně odehrává, ale i skutečnost, že Vy jste v Praze a oni na Slovensku...
Takto na dálku máte bohužel možnosti omezené. Netuším, zda maminky hospitalizace ještě v tuto chvíli trvá. Pokud ano, myslím, že by bylo rozumné navštívit ji v léčebně, i když je to daleko a pohovořit s ošetřujícím lékařem. Nejenom, že aktuální stav maminky zhodnotí v tuto chvíli nejobjektivněji, ale můžete s ním probrat i to, zda by (pokud by Vaše teorie a intuice byla správná), by se díky maminčiným současným problémům otci podařilo dosáhnout kýženého cíle...Také byste s ním mohla podrobněji probrat co by se pro Vaši matku dalo v tuto chvíli udělat a co by bylo nejvhodnější...
Můžete sice navštívit nějakého psychiatra v Praze a poradit se zde, ale pokud lékař Vaši matku neuvidí, nebude mít přesné informace o jejím celkovém stavu a průběhu jejích potíží, bude se celé poradenství s největší pravděpodobností zakládat na pouhých hypotézách...Nicméně tím, ale asi nic nezkazíte a možná společně přijdete na nějaké vhodné a možné řešení.
Dále mě tak napadá, že pokud jste přesvědčena, že situace je mezi rodiči natolik vyhrocena a majetek by v tomto mohl hrát závažnou roli, již teď bych využila právního poradenství a poradila se jak toto právně ošetřit tak, aby k tomu, čeho se obáváte, opravdu nedošlo. K mnohému by se dalo myslím předejít...
Zdali byste chtěla navštívit v Praze nějakého lékaře-psychiatra a pokusila se poradit, co by se dalo v dané chvíli dělat, můžete se zde podívat na možné kontakty (na tomto odkaze v adresáři je kontakt i na bezplatnou právní poradnu). Doporučuji si nejdříve na uvedená čísla předem zavolat a dohodnout si termín první návštěvy.
http://www.praha.eu/jnp/cz/stary_web/obcan/socialni_a_zdravotni_oblast/socialni_oblast/zavislosti/mapa_pomoci.html
Budu Vám držet palce, aby se vše začalo ubírat lepší cestou, přeji hodně sil. Budu ráda, když mi napíšete, jak se vše dále odvíjí a jak to s maminkou vypadá.
S pozdravem Markéta Kordová