pervitin
sara
Ještě jednou dobrý den,chtěla bych se ještě zeptat na téma pervitin ohl.přítele.Přítel je teď momentálně ve vězení kvůli prbl.,kterých se dopustil,když byl na ,perníku\' .Poznali jsme se,když už ty prbl.měl a věděl,že mu v nejbližší době přijde nástup trestu.Nicméně kvůli mě s tím vpodstatě ze dne na den přestal a vlastně díky tomu,kde teď je tak je ,čistý\' .Je tam pár měsíců a za 4měsíce by měl jít domů.Jen by mě zajímalo jaká je pravděpodobnost u takového člověka,že zůstane ,čistý¨??Přítelovi je 20let a na pervitinu byl závislý 3roky.Kvůli mě se prý chce změnit a žít jak normální člověk,ale na 2str.mi nedávno na návštěvě řekl,že když by nešel ,sedět\' tak by se nejspíš k tomu po půlroce vrátil.Moc bych ocenila radu,jak na něj,aby znova neskončil u ,perníku\' .Moc mi na příteli záleží,jelikož vím,že jako dítě byl svojí mamou dost odsouvaný a měla ho ze všech dětí nejmíň ráda.Opravdu bych ocenila radu,jak na přítele.Měla bych ještě podotknout,což je asi pro tento dotaz dost důležité,že si občas na ,perníku\' také ulítnu a takhle jsme se vlastně poznaly.Vztah na drogách jsem nechtěla tak jsme oba přestaly.....moc mi pomůže názor,rada i odpověď.Předem děkuji S.

Odpověděl: Jana Marečková
Zdravím vás, Saro.
Ptáte se, jaká je pravděpodobnost, že přítel po návratu z vězení zůstane "čistý". Obávám se, že tohle takto na dálku nikdo neodhadne. Bude záležet především na něm a na jeho motivaci. Doba po propuštění z výkonu trestu odnětí svobody je z tohoto pohledu poměrně rizikové období - na jedné straně euforie ze svobody, setkání se starými přáteli, se známým prostředí, na straně druhé stres z hledání nového zaměstnání, finanční problémy, snaha začlenit se do běžného života. Určitě bych vašemu příteli, pokud bude chtít abstinovat, doporučila, aby se obrátil na nejbližší doléčovací centrum pro bývalé uživatele drog. Bude zde za pomoci terapeutů řešit nejen svou abstinenci, ale také další praktické problémy, které mohou nastat.
Z vaší strany bych jako nejdůležitější věc vnímala to, abyste ani vy pervitin neužívala, protože pokud budete brát vy, nelze příliš předpokládat, že přítel do toho s vámi znovu nespadne. Také by bylo dobré, abyste volný čas trávili s jinými lidmi a jiným způsobem, než tím, který máte spojen s pervitinem. A hlavně zkuste přítele motivovat k vyhledání odborné pomoci.
PS: Předpokládám, že vy v současnosti pervitin neberete - píšete, že jste oba přestali. Pokud by čistě náhodou byl můj předpoklad mylný a vy jste byste nyní užívala, radila bych vám začít neprodleně abstinovat. Spoléhat na to, že přestanete, až se přítel vrátí, je dosti iluzorní. Obávám se, že by to dopadlo naopak tak, že budete brát oba. Ale to je jen teoretická úvaha.
PS: Kdybyste potřebovala kontakt na doléčovací program pro přítele případně jiné odborné zařízení, znovu napište a uveďte region, někoho vám doporučíme. A nebo se podívejte na www.drogy-info.cz vpravo do rubriky Mapa pomoci, kde je adresář organizací, které poskytují pomoc v souvislosti s drogovou problematikou.