Jak dál?
DH
Dobrý den, potřebuji poradit jak pokračovat dál. Dcera je již 2 měsíce v léčebně a nyní bude její léčba ukončena, podle terapeutů má slabou motivaci k léčbě.Dcera je z toho zoufalá protože si neví rady , nabyla vědomí že vše dělala zbytečně, zklamala sebe samu i nás rodiče. Bojí se vrátit domu, bojí se společnosti, protože by jí to vše opět připomělo.Ráda pokračovala v nějaké komunitě. Denně si s ní telefonuji a poslední 3 dny mi pláče do telefonu, navíc ani nevidí žádnou pomoc z léčebny, vše tam na ni padá a máme o ni strach. Na jakou komunitu se může obrátit, kam by mohla nastoupit. Problém je ještě v tom, že dcera nemá příjem, je s námi společně posuzovaná, neboť máme jen dávky hmotné nouze a nemůžu jí platit jiné léčení. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
pokud má vaše dcera skutečný zájem pokračovat v léčbě v některé terapeutické komunitě, (což mi, mimochodem, nejde příliš dohromady s jejím současným propuštěním z důvodu nedostatečné motivace), neměl by být problém v tom, aby si ji s pomocí terapeutů zařídila již nyní z léčebny. (Předpokládám, že se dcera léčí ze závislosti na nelegálních drogách). Vzhledem k tomu, že nepíšete, kolik je dceři let, jaké drogy užívala a jak dlouho, jaké má další problémy (např. zdravotní, právní), lze konkrétní komunitu doporučit obtížně, neboť řada z nich se svým zaměřením specializuje na určitý typ klientů, např. právě podle jejich věku, sociálního postavení, délky drogové kariéry ap. Ale v tom, kam by bylo vhodné se obrátit a co je pro nástup potřeba udělat, by jí měli umět poradit v léčebně. Eventuálně se dcera po propuštění může také obrátit na nejbližší kontaktní centrum, kde jí rádi poskytnou potřebné informace k možnostem léčby v komunitách a případně ji pomohou i zprostředkovat. Jinak co se týče finančních úhrad za léčbu v komunitě, klienti přispívají z nemocenských dávek či dávek v hmotné nouzi, každá komunita to může mít nastaveno trochu jinak, je tedy dobré dohodnout se přímo s konkrétním zařízením.
Určitě je to nyní pro vás jako matku dosti svízelná situace a ráda byste dceři pomohla. Možná by pro vás bylo přínosem, kdybyste se na kontaktní centrum obrátila i vy sama. Poskytují bezplatnou pomoc a poradenství nejen uživatelům drog, ale také jejich rodinám a blízkým. Seznam kontaktních center (a také komunit a dalších zařízení) najdete na www.drogy-info.cz vpravo v rubrice Mapa pomoci. (Ve vyhledávání si zadejte váš region a typ zařízení, který hledáte, např. to kontaktní centrum).
Přeji hodně štěstí a sil vám i dceři.
PS: Nějaké další informace ohledně léčby najdete také zde:
http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba/lecebne-programy.html