sestra a drogy
verona
Dobry den,spise potrebuji radu.Ma sestra jeji 22 let se chtela osamostatnit zacla zit \"sama\",s kamosema fetakama,od svych 14let kourila travu nikdy nic vic nez zacla zit sama nam se stranila a zacla brat pervitin.Nejaky cas jsme o ni neslyseli prisla o praci a zacali ji nahanet vselijaci lide kvuli dluhum,prisla o byt byla na ulici zije po kamaradech asi pred mesicem chodila na navstevy k mame,sestre mysleli jsme si ze je to na dobre ceste,ale pak vylezlo na povrch,ze znamou pripravila o 9000kc ,ktere za ni musi zaplatit,byl to sok a kdyz se to provalilo uz se neukazala.porad je u pochybnych lidi.Uz pred vema lety kdy nic nebrala mela psychicke problemi,myslela na sebevrazdu mela vykyvy nalad,rikala,ze ji nikdo nema rad,ze nema pritele atd.Vybirala si takove pritele,ktery ji okradl o 10000kc,a nakonec narkomana.Nevim jak ji mohu pomoci moc se bojim,ze jednou bude pozde ona sama nikdy nepriznala,ze drogy bere vsechny presvedsuje i kdyz ma vpychy a chodi sjeta i po meste.rada bych za ni sla,ale bojim se tech lidi s kterymi by mela byt?Prosim o radu co bych mohla udelat jeji drogova zavislost trva zhruva 6mesicu.Dekuji za odpoved

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
otázka je, co byste jí mohla nabídnout, kdybyste se za ní vypravila. Vaše sestra asi zatím nechce s drogami přestat a když jí nabídnete pomocnou ruku, skončí to průšvihem, jako naposledy. Možná tedy bude potřeba počkat, až se zase objeví sama a pak jí dát jasné podmínky, za jakých jste ochotni jí pomoci, stát za ní. Pomoc by ale určitě neměla mít podobu splácení jejích dluhů apod., to nikam nevede. Spíše podporu v případě, že by chtěla s drogami přestat, léčit se. Vím, že je to těžké, ale někdy trvá, než závislý dojde do takového stadia, kdy je ochoten drog se vzdát a má smysl mu pomáhat.Do té doby se dá dělat jen málo a vždy je to za cenu velkého vypětí a výdajů na straně příbuzných a přátel. Pokud by se sestra rozhodla ke změně, pak bych doporučovala zkonzultovat situaci s odborníkem osobně, ať už s ní nebo bez ní.