subutex-ravata
Barbora
Dobrý den, potřebovala bych nutně poradit, jak pozitivně motivovat manžela v abstinenci. Byl mnoho let závislý na Heroinu, 4 roky abstinoval a následně nastoupil substituční léčbu lékem subutex,následně ravata. Užíval je více než pět let a nyní byl donucen přestat ze dne na den - doktorka náhle zavřela ordinaci, takže nepřestal díky svému rozhodnutí. Má fyzicky náročné zaměstnání,máme tři děti, je rok a půl po vážné autonehodě a je mu velmi zle, naposledy užil lék před 8 dny.Manžel užíval velké dávky 1 a půl tablety-možná více a užíval lék převážně injekčně. Jak dlouho trvá abstinenční syndrom? Je možné, že by přešel po tolika letech zpátky na heroin? Může náhlé přerušení léčby způsobit zdravotní potíže? Jsem velmi ráda, že s tím skončil a mám strach, že podlehne a tabletu si koupí na černém trhu. Velmi děkuji za radu. Barbora

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
abstinence z opiátové substituce trvá většinou několik týdnů. Nejhorší už má manžel určitě za sebou. Co bude trvat déle, jsou hlavně poruchy spánku a poruchy nálad. Moc si ale nedovedu představit, že by takhle ze dne na den vysadil a nepotřeboval žádnou další péči a abstinenci zvládl. Fyzicky se to zvládnout dá, větší problém je psychická závislost. Bohužel ani návrat k heroinu není vyloučený, nebyl by první ani poslední. Obzvlášť pokud bral injekčně, což rozhodně není dobře, k tomu substituce určená není (má se užívat pod jazyk). Doporučovla bych co nejrychleji vyhledat jiného lékaře, který ho vezme do péče. Pokud by se mu nedařilo najít doktora, který by ho vzal, měla by mu v tomto směru pomoci jeho zdravotní pojišťovna a dát mu kontakt na někoho, kdo má v okolí volnou kapacitu. Případně může nastoupit léčbu, pokud by se chtěl závislosti zbavit nadobro. Teď je na to ideální chvíle.