zmírnění abstinenčních příznaků
zuzka789
dobrý den, jsem studentka střední zdravotnické školy a píšu maturitní práci o drogové závislosti. Mohli byste mi poradit jaké léky se používají ke zmírnění abstinenčních příznaků? jaké předepisuje lékař, jaké si uživatelé mohou volně koupit? potřebuji zjistit něco o farmakoterapii, jakékoliv informace se mi hodí, děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď, nicméně Vaše otázka je složitější, než vypadá. Záleží, co považujete za drogovou závislost a na jakých látkách, zda za látku, která pomáhá zvládat abstinenční příznaky považujete i takovou, která se předepisuje jako substituční látka..., zda za abstineční příznaky považujete pouze příznaky z odvykání u typické fyzické závislosti (např. na opiátech, benzodiazepinech) nebo i psychické příznaky při odvykání ze závislosti na látkách, které těžkou fyzickou závislost nezpůsobují... Také do toho vždy vstupuje zdravotní a psychický stav konkrétního klienta, který je na posouzení lékařem.
Odpověď na Váš dotaz by byla velmi obsáhlá, a nejsem si jistá ani tím, zda tak obsáhlou odpověd potřebujete (možná se Vaše práce týká nějaké konkrétní látky nebo skupiny klientů, a není to až tak všeobecné), ani tím zda drogová poradna je k tomuto účelu určená.
Možná by bylo nejlepší, pokud byste si přečetla publikaci - učebnici Kalina, K. a kol.: Drogy a drogové závislosti. Praha, Úřad vlády, 2003. Zejména kapitoly o jednotlivých látkách, které Vás ve Vaší práci zajímají (I. díl publikace) a pak kapitoly o detoxifikaci a substituční léčbě (II. díl). A pak se případně doptala na konkrétní věci, které Vás zajímají. V publikaci myslím najdete poměrně ucelené základní údaje o tom, jak se při léčbě abstitenčních příznaků (viz detoxifikace) a při substituční léčbě postupuje.
Publikace je volně ke stažení na ww.drogy-info.cz pod rubrikou Publikace / Monografie.
Pokud by Vám informace z knihy, případně z odkazů na další publikace, uvedené za každou kapitolou, nestačily, tak se samozřejmě doptejte na podrobnosti. Krom toho na webu www.drogy-info.cz (národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti), případně na webu www.adiktologie.cz (Centrum adiktologie 1.LF UK) najdete i řadu dalších potřebných informací. Přeji hodně štěstí.