Jak pomoct bratrovi
Zidi
dobrý den,
během posledních třech týdnů jsem začal zjištovat, že se něco děje. Vše do sebe začalo zapadat jak puzzle. Bratr (21 let) svou závislost už i přiznal mě a radičům. Užívá pervitin cca 5měsíců (šňupe). Na každou pomoc však reagoval útokem. Že nic nepotřebuje, že je v pořádku. Nakonec se odstěhoval od rodičů do pronájmu. Pořád je sebevědomý a tvrdí, že má vše pod kontrolou i když během posledních 14 dnů příšel o velmi dobře placenou práci, pádá na něj podezření z několika krádeží, je zadlužený u společností jako Provident apod. a k tomu všemu ještě chronicky lže. Z pronájmu se má do týdne vystěhovat k vůli chování. Zatím se jen doslýchám, že pokud on nebude chtít, tak s ním nic nenaděláme a že si musí lidově řečeno nabít hubu. Mám obavu, že si jí nabije velmi razantně. Už si s ním nevím rady. Nebere telefony a vyhybá se jakémukoliv kontaktu. Mužeme ještě něco dělat, nebo opravdu jen čekat až padne a pak mu pomoct vztát? Děkuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
bohužel je to do velké míry opravdu tak. Neřekla bych, že si nutně musí bratr výrazně nabít, ale chtít musí opravdu sám. Někdy se naštěstí člověk vzpamatuje dřív, než ho drogy úplně převálcují. Aby se vzpamatoval rychleji, je dobré dodržet jednu zásadu - netahat ho z potíží, dokud nezačne reálně něco podnikat k abstinenci. Tzn. neplatit za něj například dluhy, nenechávat ho bydlet doma, když bere, neshánět mu práci u známých, dokud neabstinuje. Tímhle vším si totiž jen přiděláte problémy a jemu stejně nepomůžete. Jen se tím trochu zpomalí jeho pád. Proto je možná paradoxně dobře, že se mu všechno hroutí takhle brzy. Snad ho to co nejdřív přinutí ke změně. Pak můžete nabídnout pomocnou ruku. Ale i pak pozor - počítají se jeho činy, ne řeči a sliby!